Polský stíhací letoun PZL P.11c COBI 5742 - World War II
výrobce:
COBI
katalogové číslo:
COBI-5742
EAN:
5902251057428
dostupnost:
Skladem-ihned k odeslání (3 ks)
cena bez DPH:
557 Kč
674 Kč
Víte, že:
Letoun P.11 byl kompletně navržen společností Panstwowe Zaklady Lotnicze v roce 1930.
V době vzniku šlo o velmi vyspělý stroj. Vývoj v letectví pokračoval kupředu velmi rychle a na počátku druhé světové války s příchodem moderních německých letadel byl stroj P.11 již zastaralý.
První let se uskutečnil v srpnu 1931.
Stíhačky P.11 vynikaly mimořádnou obratností a stroj s pilotem Wladyslawem Gnysem sestřelil první letadlo (Ju-87) ve druhé světové válce.
Velmi úspěšná byla stíhací brigáda určená k ochraně Varšavy, která sestřelila 31 nepřátelských letounů. Kvalitativní a kvantitativní převaze Německa však dlouho vzdorovat nemohla.
Ze všech 8 vyráběných verzí byla verze P.11c právě ta nejrozšířenější. Tato letadla byla osazena motory Škoda Mercury montovaných v licenci Varšavskou továrnou.
Stroje P.11 využívaly také další země jako Maďarsko, Bulharsko, Lotyšsko, Rumunsko a také Sovětský Svaz, který ukradl několik kusů z obsazeného Lotyšska.
Asi třetina vyrobených letadel byla dodatečně osazena dalšími dvěma kulomety vestavěnými ve křídlech a rádiostanicí Philips.
Ve verzi C bylo vyrobeno 175 ks.
Tadeusz Sawicz jehož figurka je součástí balení byl významný polský stáhací pilot 111. stíhací perutě, který na stroji P.11 bránil Polsko od prvních dnů války. Po porážce Polska se přesunul do Francie a následně přeletěl na stroji Bloch MB.152 do Velké Británie kde se účastnil stěžejních leteckých bitev o Británii.
Technické parametry:
rozměry: rozpětí křídel 10,72 m, délka 7,55 m, výška 2,8 m
hmotnost 1 147 kg
pohonná jednotka vzduchem chlazený desetiválec Škoda Mercury V-S2 o výkonu 440 kW
maximální rychlost 360 km/h
rychlost stoupání 12,4 m/s
maximální letová hladina 8 000 m
dolet 503 km
objem palivových nádrží 313 l v trupu a 11l rezervní nádrž v levém křídle
výzbroj 2-4x kulomet PWU vz.33 ráže 7,92 mm + 4x puma 12,5 kg zavěšená pod křídly