První lokomotivu řady 52 s číslem 52.001 dokončila německá společnost Borsig 12. 9. 1942.
Ihned po dokončení vyrazila souprava s osmi vagóny na 5000 km dlouhou testovoucí jízdu po obsazených uzemích Evropy.
Konstruktéři lokomotivy se snažili o významné zjednodušení konstrukce vhodné pro rychlou výrobu a tak parní lokomotiva sestávala z cca 5000 součástí, což je 1 tisíc méně než měl předchozí model řady 50.
Stroj byl primárně určen pro válečnou logistiku německých říšských drah a byl vyráběn ve větších počtech v mnoha evropských továrnách jako Henschel, Schwartzkopp, Ciegelski, nebo také Škoda Plzeň.
Lokomotivy řady 52 byly v Československu populární. Zde také získaly přezdívku "němka".
Velkou výhodou byla uzavřená kabina, která zejména v zimním období znamenala vyšší komfort pro obsluhu.
Zajímavé bylo technické řešení připojeného tendru, které umožňovalo jízdu plnou rychlostí vzad.
S příchodem dieslových lokomotiv řada 52 postupně zastarala a poslední kus byl vyroben v roce 1950.
Nejdéle zůstaly ve službě a to až do 80. let lokomotivy v Turecku na starších tratích v okolí Izmiru.
Přesný počet vyrobených kusů není znám. Podle dochovaných záznamů bylo vyrobeno přibližně 6 285 ks.
Technické parametry:
rozměry: délka 22,98 m, výška 4,4m, rozchod 1435mm
hmotnost 102 700 kg
zásoba vody 30 m³
plocha topeniště 193,7 m²
pohon parní ústrojí o výkonu 1 192 kW při tlaku páry 16 bar