Víte, že:
- Prototyp letounu Ki-61 nazývaný japonci 飛燕, vzlétl poprvé v prosinci 1941 z letiště poblíž Kagamigahary.
- Pokud vás japonský název 飛燕 pobavil, tak vězte, že to neznamená nic jiného než Vlaštovka :-) .
- Vývoj Ki-61 nebyl bez problémů. Původní návrh letounu byl příliš těžký a nebyl dostatečně výkonný, takže bylo nutné provést několik úprav konstrukce. To vedlo ke zpoždění výroby letounů a vysokým nákladům na vývoj.
- Japonské císařství vyvíjelo stíhače pro nadcházející válečná tažení a nové letadlo muselo být zcela konkurenceschopné se stroji protivníka. Výrobní závod Kawasaki Kókúki sestavil rovnou dvanáct prototypů. Kromě standardních schvalovacích zkoušek, byly provedeny i srovnávací testy s Curtissem P-40, Lavočkinem LaGG-3 a Messerschmittem BF-109E. Podle závěrečné zprávy zbrojní komise prokázaly stíhačky Kawasaki vyšší kvality než srovnávané stroje.
- Na konstrukci draku letadla byla zajímavá kombinace kovu na přední části a dřeva s plátěným potahem na ocasní části.
- Ki-61 byl na svou dobu poměrně kvalitní stroj, ale ani tento nebyl zcela bez vad. Piloti Ki-61 si stěžovali na ovládání letounu, zejména na nedostatečnou odezvu řídících ploch. Problém s odezvou řízení se nepodařilo úplně odstranit ani zeštíhlením křídel.
- Stíhač Kawasaki prakticky neměl žádné prvky pasivní ochrany pilota. V době japonského válečného fanatismu byla taková opatření považována za slabost.
- Výroba 3 078 ks probíhala ve válečných podmínkách. Kvůli nedostatku materiálů a pracovní síly nebylo nikdy dosaženo plánované měsiční produkce.
- Další zajímavostí byl motor Ha-40 vyvinutý speciálně pro Ki-61. V době vzniku šlo o nejvýkonnější japonský dvanáctiválcový motor vůbec.
Technické parametry:
- rozměry: rozpětí křídel 12,00 m, délka 8,75 m , výška 3,7 m
- hmotnost prázdného letounu 2 210 kg
- vzletová hmotnost 2 630 kg
- maximální vzletová hmotnost 3 250 kg
- pohonná jednotka 12válcový motor Kawasaki Ha-40 o výkonu 864 kW
- maximální rychlost 592 km/h
- maximální letová hladina 11 600 m
- rychlost stoupání 15,2 m/s
- dolet 580 km
- objem palivových nádrží 550 l
- výzbroj 2x kanon MG 151 ráže 20 mm a 2x kulomet HO-103 MG + podvěšená puma 500 kg, nebo přídavná palivová nádrž
- posádka 1
Z pamětí japonského pilota Saburo Sakaiho:
"Když jsem poprvé viděl Ki-61, myslel jsem si, že je to podivný letoun s podivnou siluetou. Ale jakmile jsem usedl do kabiny, cítil jsem se okamžitě pohodlně. Letoun byl velmi stabilní a rychlý, ale zároveň se dobře ovládal. Když jsem poprvé vzlétl s Ki-61, cítil jsem, že můj duch stoupá k obloze."
Návod na sestavení