Víte, že:
- V 60. letech hledala Francie vhodné proudové letadlo pro pokročilý výcvik vojenských pilotů. Stejné řešení hledala také Velké Británie a Německo. Bylo dílem náhody, že došlo k setkání představitelů zemí odpovědných za vývoj během letecké přehlídky ve Francii.
- Jako obvykle se Velká Británie vydala vlastní cestou a tak ve spolupráci pokračoval francouzský Dassault a německý Dornier.
- Během pěti let byl postaven prototyp a již 26. října 1973 došlo k prvnímu zkušebnímu letu.
- Vzniklo tak malé lehké proudové letadlo vybavené tzv. "psím zubem" na náběžné hraně křídla, který zlepšovali vlastnosti stroje při startu a přistání za nižších rychlostí.
- Během záletání se ukázalo, že konstrukce stroje je vhodná nejen jako cvičný letoun, ale také jako platforma pro další vývoj bojových verzí.
- Na první pohled to tak nevypadá, ale letoun Alpha je vybaven dvěma proudovými motory. Tato konstrukce byla prosazena německými konstruktéry na základě špatných zkušeností s jednomotorovým stíhačem Lockheed F-104.
- Výroba letadel byla rozdělena mezi Dassault (trup), Dornier (křídla) a Belgickou společnost SABCA (ocasní plocha a finální montáž).
- Celkem bylo vyrobeno ve 14 verzích 480 ks.
- Uživateli Alpha Jetu je několik zemí jako Belgie, Egypt, Francie, Kamerun, Katar, Maroko, Německo, Nigérie, Pobřeží slonoviny, Portugalsko, Spojené království, Thajsko, a Togo.
Technické parametry:
- rozměry: rozpětí křídel 9,11 m, délka 13,23 m, výška 4,19 m
- pohon 2x proudový motor Snecma Turbomeca Larzac 04-C5 každý o tahu 13,24 kN
- prázdná hmotnost 3 500 kg
- maximální vzletová hmotnost 8 000 kg
- dolet 1 095 km
- maximální rychlost 1028 km/h (0,84 Mach)
- maximální letová hladina 14 630 m
- stoupavost 57 m/s
- výzbroj 1x kanón DEFA ráže 30 mm + až 18 raket SNEB 68 mm, nebo 2x přídavná palivová nádrž
- posádka 2
Akrobatická skupina Patrouille de France:
- Skupina PAF byla založena v roce 1931 a je považována ze nejlepší akrobatickou skupinu světa.
- PAF sestává z 9 pilotů a 35 mechaniků.
- Všechny aktivity jsou rozděleny do dvou sezón. Zima je vyhrazena na trénink a nácvik. V létě se pořádají exhibice na leteckých přehlídkách.
- Piloti mají volací znak Athos 1 až Athos 9
- Nad skupinou přebírá každé dva roky symbolický patronát některá ze slavných osobností Francie. Například v roce 1988 to byl slavný herec Alain Delon a v roce 2010 Carla Bruni.
- Letecká akrobacie je rizikový sport o čemž svědčí celá řada nehod a tragédií. Za dobu existence skupiny zahynulo 10 pilotů.
Návod na sestavení