Víte, že:
- Vývoj sovětského letadla Iljušin IL-2 začal v roce 1938. Iniciátorem konstrukce a vedoucím projektu byl osobně Sergej V. Iljušin.
- První prototyp byl zalétán v roce 1939 a v roce 1941 byl zahájen sériový výroba. IL-2 se stal nejrozšířenějším útočným letadlem druhé světové války.
- Letadla prvních výrobních sérií byla celokovová s dřevěnou ocasní plochou. S pokračující válkou docházel Sovětskému svazu hliník a tak bylo rozhodnuto o výrobě křídel ze dřeva. Tako konstrukce se nakonec ukázala jako velmi účinná.
- Iljušin bylo velmi odolné letadlo, které se dokázalo vrátit na domovské letiště mnohdy těžce poškozené.
- Pro svou odolnost si stroj od ruských vojáků vysloužil přezdívku ,,létající tank", zatím co Němci stroj nazývali ,, černá smrt", nebo ,,létající beton".
- IL-2 je první ruské letadlo se silně pancéřovaným kokpitem, které ovšem končilo opěradlem pilota. Zadní střelec tak byl zcela nechránění. Hodnota materiálu byla zkrátka pro Sověty cennější než život střelce. Některé věci se v Rusku dodnes nezměnily.
- IL-2M3 Shturmovik byl vybaven silnými kulomety, kanóny a pumami, což mu umožňovalo efektivně útočit na nepřátelské tanky, vozidla a opevnění, ale v prvních dnech války nebylo letadlo úspěšné. Příčinou byla nedostatečně vycvičená posádka a chybějí strategie pro nasazení.
- Od roku 1943 a s příchodem nové taktiky kruhu se situace změnila a stroje IL-2 se staly obávaným protivníkem.
- Verze IL-2 1943 byla vybavena dvojicí spolehlivějších kanonů VYA. Zadní střeliště bylo osazeno již ve výrobě a ne úpravou na frontě.
- Rychlost výroby se od roku 1942 postupně zvyšovala, ale i tak nespokojený Stalin pohrozil vedoucím továren popravou pokud výrobu nezrychlí. ,,IL-2 jsou pro armádu stejně důležité jako vzduch a chléb" prohlásil Stalin při návštěvě továrny č. 18.
- Celkem bylo vyrobeno více než 36 000 kusů IL-2, což z něj činí nejvíce vyráběné letadlo druhé světové války.
Technické parametry:
- rozměry: rozpětí křídel 14,58 m, délka 12 m, výška 3,4 m
- prázdná hmotnost 4 625 kg
- maximální vzletová hmotnost 6 355 kg
- pohonná jednotka 12-válcový motor Mikulin AM-38F o výkonu 1 287 kW
- maximální rychlost 410 km/h
- stoupavost 10,4 m/s
- maximální letová hladina 6 000 m
- dolet 765 km
- objem palivových nádrží 749 l
- výzbroj 2x kanón VYA-23 ráže 23mm + 2x kulomet SHKAS MG ráže 7,62mm + zadní kulomet BEREZIN UB ráže 12,7 mm + 400 až 600 kg raket, nebo bomb
- posádka 2
Ze vzpomínek československého pilota RAF Františka Fajtla:
,,Po převelení na východní frontu jsme se potkávali také s posádkami IL dvojek. Každý večer se opili a poprali, ale ráno byli připraveni. Jen takoví lidé mohli nastoupit den co den do pomalého letadla na místo zadního střelce a nechat po sobě střílet."
Návod na sestavení