Víte, že:
- Stroj poprvé vzlétl 28. července 1935.
- O tom, že šéfkonstruktér Edward C. Wells a Gifford Emery stvořili něco mimořádného bylo rozhodnuto právě během prvního letu, kdy stroj překonal téměř všechny očekávané parametry.
- Zástupci americké armády byli výkonem bombardéru nakolik překvapeni, že ještě před vyhodnocením soutěže na nový bombardér pro USAF objednali 65 strojů.
- Prvnímu vzletu přihlížel také reportér deníku The Seattle Times Richard Smith, který byl velikostí a výzbrojí bombardéru tak ohromen, že jej ve svém článku pojmenoval ,,Létající pevnost". Označení bylo natolik trefné, že se dostalo i do mnoha oficiálních záznamů.
- Ranné verze měly také i několik nedokonalostí, ale od řady E šlo o mimořádný stroj, který těžko hledal konkurenta.
- Letoun byl již vybaven supertajným zaměřovačem bombardování NORDEN, který posádka vyfasovala těsně před startem a musela jej po návratu okamžitě vrátit.
- Všechna ta bezpečnostní opatření kolem zaměřovače byla vlastně zbytečná, protože již v roce 1938 předel dokumentaci němcům jeden z techniků Herman Lang.
- Vynálezce zaměřovače Carl Norden vymyslel princip přesného zaměřování, aby ušetřil životy civilistů.
- Paní Nordenová stvoření zaměřovače nikdy svému muži neodpustila. Byla to pro ni válečná zbraň jako každá jiná.
- Bombardér B-17 vykazoval mimořádnou odolnost, když se z akcí vracely těžce poškozené, rozervané stroje, ale stále letuschopné.
- Z celkového množství 1,5 milionů tun pum shozených na nacistické Německo bylo 640 000 tun shozeno ze strojů B-17.
- Společnost Boeing vyrobila 14-16 ks za den. Tomuto tempu nemohla konkurovat žádná výroba protivníka na ose zla.
- Celkem bylo vyrobeno 12 731 ks
- Cena za jeden stroj byla asi 238 329 tehdejších USD.
- Dnes je po světě asi 6 letuschopných kusů.
- Tento konkrétní bombardér 8. letecké armády s posádkou pod velením kapitána Roberta K. Morgana jako jedna z prvních vykonala všech předepsaných 25 misí. Mnoho dalších posádek takové štěstí však nemělo.
- Jméno ,,Memphiská kráska" dostal letoun po Margaret Polkové, dívce R. Morgana, která pocházela právě z Memphisu. Původně zvažovaný název byl ,,Little one", ale posádka po shlédnutí filmu Dáma na jednu noc v němž hlavní postava vlastní loď jméne Memphis Belle.
- Všimněte si, že dívka na pravé straně trupu má červené plavky a na levé straně modré tak, jak tomu bylo na skutečném letadle.
Technické parametry:
- rozměry: rozpětí křídel 31,6 m, délka 22,8 m, výška 5,9 m
- hmotnost prázdná 16 206 kg, vzletová hmotnost 25 628 kg
- pohonná jednotka 4 x hvězdicový motor Wright R-1820-97, každý o výkonu 895 kW
- cestovní rychlost 360 km/h
- maximální rychlost 520 km/h
- stoupavost 4,6 m/s
- maximální letová hladina 11 430 m
- objem palivových nádrží 9 530 l
- dolet 3 500 km, maximální dolet s přídavnými nádržemi 7 113 km
- výzbroj 11x kulomet M2 Browning ráže 12,7 mm + 3 600 kg leteckých pum
- posádka 12 osob
Ze vzpomínek člena posádky B-17 Memphis Belle Charlese B. Leightona:
“Byl jsem navigátorem na B-17F s označením Memphis Belle, který byl prvním americkým bombardérem, který dokončil 25 misí nad Evropou a vrátil se domů. Bylo to velké dobrodružství, ale také velké utrpení. Viděl jsem, jak moji kamarádi padají z oblohy, jak německé stíhačky a protiletadlová děla nás pronásledovaly a jak jsme ničili nepřátelské cíle. Byli jsme hrdí na naši práci, ale také jsme se báli o naše životy. Každá mise byla jako loterie, nikdy jste nevěděli, jestli se vrátíte. Ale nakonec jsme to dokázali a stali jsme se legendou.”
Návod na sestavení