Víte, že:
- Dělo Modèle 39 společnosti Schneider bylo vyvinuto na počátku druhé světové války na základě osvědčených lodních děl vyráběných od roku 1926.
- Vzhledem k nízkému počtu vyrobených kusů (cca 40), byla tato děla nasazována k obraně důležitých míst a k protiletadlové ochraně velkých francouzkých měst.
- Moderní řešení hydropneumatického zákluzného systému vykazovalo vysokou přesnost opakované střelby.
- Dobře vycvičená posádka dokázala během minuty vystřelit až 15 kusů granátů každý o hmotnosti 9,5 kg.
- Pro vysokou hmotnost děla byl francouzskou automobilkou Berliet vyvinut speciální tahač. Vyrobeno bylo jen několik kusů, které se bohužel nedochovaly.
- Tato děla sehrála důležitou roly během operace Dynamo, tedy bitvy u Dankerque, kdy pomáhala krýt hromadnou evakuaci spojeneckých vojáků z pláží a přístavu.
- Podle francouzských historiků byl význam těchto děl v operaci Dynamo natolik významný, že znamenal důležitý obrat ve vývoji bojových operací.
- Několik kusů padlo do rukou německé armády, která je zařadila do vlastní výzbroje pod označením Flak M.39.
- Jeden z mála dochovaných kusů je dnes k vidění před vstupen muzea MUSEE DUNKERQUE 1940 ve Francii.
Technické parametry:
- rozměry: délka hlavně 4 500 mm
- bojová hmotnost 5 760 kg
- přepravní hmotnost 8 570 kg
- ráže 90 mm
- maximální dostřel na cíl ve vzduchu 11 000 m
- maximální dostřel na pozemní cíl 15 440 m
- úsťová rychlost 810 m/s
- rychlost střelby 15 ran / min.
- maximální přepravní rychlost 40 km/h
- obsluha 10 osob
Ze vzpomínek britského námořníka Johna Smithe z operace Dynamo:
„Byl jsem na palubě jedné z malých lodí, která připlula k pláži. Bylo to neuvěřitelné, co se tam dělo. Všude byly vraky, těla, kouř a oheň. Německá letadla nás neustále bombardovala a střílela na nás. Museli jsme se skrývat pod palubou nebo za zábradlím. Snažili jsme se nalodit co nejvíce vojáků, ale bylo to velmi obtížné. Voda byla plná oleje."
Návod na sestavení