Víte, že:
- Stroj poprvé vzlétl 28. července 1935.
- O tom, že šéfkonstruktér Edward C. Wells a Gifford Emery stvořili něco mimořádného bylo rozhodnuto právě během prvního letu, kdy stroj překonal téměř všechny očekávané parametry.
- Zástupci americké armády byli výkonem bombardéru nakolik překvapeni, že ještě před vyhodnocením soutěže na nový bombardér pro USAF objednali 65 strojů.
- Prvnímu vzletu přihlížel také reportér deníku The Seattle Times Richard Smith, který byl velikostí a výzbrojí bombardéru tak ohromen, že jej ve svém článku pojmenoval ,,Létající pevnost". Označení bylo natolik trefné, že se dostalo i do mnoha oficiálních záznamů.
- Ranné verze měly také i několik nedokonalostí, ale od řady E šlo o mimořádný stroj, který těžko hledal konkurenta.
- Letoun byl již vybaven supertajným zaměřovačem bombardování NORDEN, který posádka vyfasovala těsně před startem a musela jej po návratu okamžitě vrátit.
- Všechna ta bezpečnostní opatření kolem zaměřovače byla vlastně zbytečná, protože již v roce 1938 předel dokumentaci němcům jeden z techniků Herman Lang.
- Vynálezce zaměřovače Carl Norden vymyslel princip přesného zaměřování, aby ušetřil životy civilistů.
- Paní Nordenová stvoření zaměřovače nikdy svému muži neodpustila. Byla to pro ni válečná zbraň jako každá jiná.
- Bombardér B-17 vykazoval mimořádnou odolnost, když se z akcí vracely těžce poškozené, rozervané stroje, ale stále letuschopné.
- Z celkového množství 1,5 milionů tun pum shozených na nacistické Německo bylo 640 000 tun shozeno ze strojů B-17.
- Společnost Boeing vyrobila 14-16 ks za den. Tomuto tempu nemohla konkurovat žádná výroba protivníka na ose zla.
- Celkem bylo vyrobeno 12 731 ks
- Cena za jeden stroj byla asi 238 329 tehdejších USD.
- Dnes je po světě asi 6 letuschopných kusů.
- Tento konkrétní stroj z 8. letecké armády, 401. bombardovací skupiny a 615. bombardovací letky pojmenovala posádka po dceři kapitána Johna W. Hensona "Mary Alice". Bombardér vykonal přes 28 misí.
Technické parametry:
- rozměry: rozpětí křídel 31,6 m, délka 22,8 m, výška 5,9 m
- hmotnost prázdná 16 400 kg, maximální vzletová hmotnost 29 660 kg,
- pohonná jednotka 4 x hvězdicový motor Wright R-1820-97, každý o výkonu 895 kW
- maximální rychlost 460 km/h
- stoupavost 4,6 m/s
- maximální letová hladina 10 800 m
- dolet 3 200 km
- výzbroj 12x kulomet M2 Browning ráže 12,7 mm + 3 600 kg leteckých pum
- posádka 10
Ze vzpomínek střelce B-17 Četaře Williama J. O´Briena:
“Byl jsem střelcem na B-17G s označením Liberty Belle, který byl součástí 306. bombardovací skupiny. Naše mise byla bombardovat ropný komplex v Merseburgu v Německu. Byl to jeden z nejnebezpečnějších cílů, protože byl chráněn silnou protiletadlovou obranou a stíhačkami. Během náletu jsme byli zasaženi několika granáty a jeden z našich motorů začal hořet. Museli jsme opustit formaci a pokusit se dostat zpět do Anglie. Cestou jsme byli napadeni německými stíhačkami, které nám zničily další dva motory a poškodily ocasní plochu. Ztratili jsme výšku a rychlost a neměli jsme šanci na přežití. Naštěstí se objevily spojenecké stíhačky Mustangy, které nás ochránily a doprovodily nás k nejbližšímu letišti. Podařilo se nám přistát, ale letadlo bylo tak poškozené, že už nikdy nelétalo.”
Návod na sestavení