Víte, že:
- Vývoj letounu byl zadán firmě Messerschmitt již v roce 1938, což znamená, že už v té době měli němeční inženýři jasnou předsavu o stroji s proudovým pohonem.
- První let se uskutečnil 18. dubna 1941, ale ještě s pístovým motorem instalovaným v přední části trupu.
- První proudový motor dodala společnost BMW. Ano, je to ta samá firma, která dnes vyrábí prémiové vozy.
- Třetí prototyp byl již osazen sériově vyráběnými proudovými motory Junkers JUNO o tahu 7,4 a později 8,8 kN.
- 7 prototyp dostal přetlakovou kabinu.
- Celkem bylo v různých verzích vyrobeno rozestavěno asi 1400 ks.
- Kvůli postupu spojenců měla Třetí říše problémy s kapacitou výroby motorů a proto do července 1944 bylo armádě předáno jen 28 letadel.
- Největší slabinou pokročilého letadla byly motory, jejichž životnost byla jen 10-20 hodin letu.
- Přední část trupu byla výráběna v protektorátním Československu společností Avia.
- K prvnímu vzdušnému souboji došlo 26. července 1944 kdy si německý letec Alfred Schreiber zvaný Bubi nárokoval sestřel britského letounu Mosquito.
- V úterý 10. dubna 1945 došlo k nasazení největšího počtu ME 262 v průběhu jediné operace proti americké 8. letecké armádě během niž bylo 17 Messerschmittů z 21 zničeno.
- Několik strojů bylo krátce i ve výzbroji Československé rmády až do roku 1951.
- Velká Británie se snažila horečně držet krok při vývoji proudových letounů modelem Gloster Meteor.
- Zvolená technická řešení na stíhači ME 262 poskytla technický základ pro další dvě generace proudových poválečných letadel.
- Německý pilot Hans Guido Mutke tvrdí že s letadlem ME 262 překonal jako první v historii letectví rychlost zvuku, když 9 dubna 1945 klesal z výšky 12 000 m pod úhlem 40° a jeho rychloměr uvízl na maximální hodnotě 870 km/h.
- Během rychlého sestupu se stroj H. Mutkeho začal třást a kmitat do stran za hluku sonického třesku.
- Mutkeho nadzvukovou rychlost nelze objektivně nijak doložit, protože jejíným nepřímým důkazem bylo několik chybějících nýtů na kostře letadla.
Technické parametry:
- rozměry: rozpětí křídel 12,51 m, délka 10,61 m, výška 3,85 m
- hmotnost prázdného stroje 3 800 kg
- maximální vzletová hmotnost 7 130 kg
- pohonná jednotka 2 x proudový motor Jumo 004 o tahu max. 8,83 kN
- objem nádrží 2 490 kg paliva
- maximální rychlost 870 km/h
- stoupání 20 m/s
- operační dostup 11 800 m
- dolet 520 km
- hlavní výzbroj 4 x kanón Rheinmetall-Borsig MK 108 ráže 30mm (za 3 sekundy vypálil 43,5 kg munice)
- sekundární výzbroj 24 neřízených raket R4M
Ze vzpomínek francouzského pilota Pierra Clostermanna:
"Je to Messerschmitt 262. Nádherný pták - trojúhelníkovitý trup jako žraločí hlava, malá šípová křídla, dva protáhlé proudové motory... Vypálím první salvu. Netrefil jsem ho. Provedu opravu a pálím znovu, rychle, protože získává náskok. Tentokrát zahlédnu dva výbuchy na trupu, třetí na křídle... Exploze na pravé turbíně, začíná okamžitě chrlit obrovské chocholy černého dýmu. Me-262 letí dál na jeden motor. Za několik minut začíná hřát můj motor. S lítostí opouštím ušlou kořist a zaklínám se, že sedřu kůži z těla tomu hlupákovi, který nedávno napsal v technickém bulletinu ministerstva letectví, že Messerschmitt 262 není s to letět jen na jeden motor."
Návod na sestavení