Víte, že:
- Zakladatel konstrukční kanceláře Alexandr Jakovlev vykonal před druhou světovou válkou mnoho cest do Anglie, Itálie a Německa, kde shromažďoval informace a znalosti nezbytné pro konstrukci a vývoj moderních výkonných letadel.
- Model Jak-3 vznikl v roce 1942 postupným vylepšováním předchůdce Jak-1. Stroj byl odlehčen, osazen novým výkonnějším motorem Klimov a rovněž byla přepracována aerodynamika draku letedla.
- Vzniklo tak lehké a obratné stíhací letadlo, které bylo pro německé stroje nepříjemným protivníkem. První let se uskutečnil 28. února 1944.
- Letové zkoušky potvrdily vynikají vlastnosti letadla. Jak-3 bylo jedním z nejmenších a nejlehčích stíhačů druhé světové války.
- Ani Jak-3 však nebyl bez nedostatků. Krátká struktura trupu způsobovala při nízkých rychlostech podélnou nestabilitu, která se dala zvládnout precizní pilotáží. Mnohem horší byly závady způsobené fenoménem zvaným "ruský šlendrián". Mnoho vyrobených kusů mělo překližkové potahy připevněno tak mizerně, že se oddělovaly při vytažení letadla ze střemhlavého letu, ale to pouze v případě, že se tento manévr pilotovi podařil jelikož pneumatický systém ovládání řídících ploch trpěl na časté poruchy. Přes všechny tyto nedostatky, ale patřil Jak-3 k tomu nejlepšímu co se v SSSR vyrábělo. Letadlo bylo oblíbené jak mezi piloty, tak u pozemního personálu.
- Zcela jiný pohled na Jak-3 měla německá Luftwaffe. Ve vzdušné bitvě 17. července 1944 došlo k souboji mezi 24 německými letadli a 18 Jak-3. Výsledkem bylo 15 sestřelených německých letadel při ztrátě 1 Jaku.
- V reakci na drtivou německou porážku vydala Luftwaffe řadu nařízení, která například zakazovala vzdušné souboje se stroji Jakovlev ve výšce menší než 5 000 metrů.
- V různých verzích bylo v továrnách číslo 292 a 31 vyrobeno 4 848 kusů.
Technické parametry:
- rozměry: rozpětí křídel 9,2 m, délka 8,5 m, výška 2,42 m
- hmotnost prázdného letounu 2 123 kg
- vzletová hmotnost 2 692 kg
- pohonná jednotka dvanáctiválec Klimov VK-105PF-2 o výkonu 948 kW
- maximální rychlost 649 km/h
- maximální letová hladina 10 800 m
- stoupavost 19 m/s
- dolet 648 km
- výzbroj 1x kanón ŠVAK ráže 20 mm + 2x kulomet UBS ráže 12,7 mm
Ze vzpomínek pilota 91 gardové stíhací divize Alexandra Koldunova:
"Jak-3 byl můj oblíbený letoun. Byl to malý a elegantní stroj, který měl skvělé letové vlastnosti. Byl jsem schopen létat na něm s velkou důvěrou a sebevědomím. Byl to pro mě jako druhá kůže.”
Návod na sestavení