Víte, že:
- Vývoj tanku T-72 započal v roce 1967 jako náhrada modelu T-64, který trpěl na praskání podvozku a malý výkon motoru.
- Sériová výroba byla zahájena v roce 1971 a běží až do dnešních dnů.
- Nový tank měl být odpovědí na moderní německé a americké stroje a sloužit jako hlavní úderná síla států Varšavské smlouvy.
- Pro Američany to však velké překvapení nebylo, jelikož již v roce 1971 se technická dokumentace prostřednictvím polského důstojníka Ryszarda Kuklinskeho dostala do rukou CIA.
- Tank vyrábělo s licencí, ale i bez několik dalších továren v Polsku, Československu a Jugoslávii. Protože Sovětský svaz nikdy nesdílel kompletní dokumentaci nezbytnou pro výrobu, tak mnoho dílů vyrobených mimo Rusko nebylo zaměnitelných. Kvalita a opakovatelnost výroby je také sporná. Mnoho náhradních dílů vyrobených v Rusku prostě nešlo použít jednoduše proto, že nepasovaly na své místo. Příčinou byl fenomén obecně známý jako "Ruský šlendrián". Z tohoto důvodu většina zemí vybavená tanky T-72 vyráběla vlastní náhradní díly.
- Přes všechny nedokonalosti je tank T-72 díky vylepšené optice a systému řízení palby nebezpečný protivník.
- Nízká konstrukční hmotnost tanku byla zvolena záměrně, aby tanky byly schopné projíždět přes mosty v zemích Varšavské smlouvy mnohdy ne v dobrém stavu.
- Pro případy kdy nebylo možné překročit vodní překážku suchou cestou mohl být tank osazen 5 m šnorchlem pro hluboké brodění. V případě kdy motor pod hladinou zhasne má posádka pouhých 6 sekund na opětovné nastartování než dojde k jeho zaplavení.
- Další zajímavostí je vnitřní obložení tanku materiálem s obsahem boru, který má odstínit případnou radiaci.
- Vnitřní prostor tanku je ve srovnání se západními stroji stísněný a proto je obsluha tanků vybírána z vojáků s ideální výškou 160 cm.
- V různých verzích bylo dosud vyrobeno více než 27 000 ks
- Tank v původní konfiguraci již dnes neodpovídá požadovaným standardům a tak mnoho zemí přistoupilo k jejich modernizaci na úroveň 3. generace.
Technické parametry:
- rozměry: délka 6,9 m, šířka 3,6 m, výška 2,2 m
- hmotnost 40 000 kg
- pancéřování 16 - 80 mm
- pohonná jednotka 12válcový dieslový motor W46-6 o výkonu 574 kW
- maximální rychlost 60 km/h
- dojezd dle podmínek +/- 500 km
- spotřeba paliva letní 450 l/100 km / zimní 600l / 100 km
- objem palivových nádrží 1590 l vnitřní + 390 l vnější
- hlavní výzbroj kanón 2A46M ráže 125 mm + kulomet PKT MG ráže 7,62mm + kulomet ráže 12,7 mm
- sekundární výzbroj 12x kouřový granátomet NSVT
- posádka 3
Návod na sestavení
Návod zveřejníme hned jakmile jej budeme mít k dispozici. Zatím pro vám máme alespoň tuto anekdotu:
Vojáci přerovnávali munici. Jde kolem starší muž a povídá: "Vojáci, neházejte tak s tou municí, to znám případ, že vybuchla a dvanáct jich vyletělo do vzduchu."
"No jo, ale to se nám stát nemůže, nás je jenom šest."