Víte, že:
- Německý zbrojní úřad vydal v roce 1940 požadavek na vývoj 8 kolového vozidla vhodného do pouštních a tropických podmínek.
- Úkolu se ujala společnost Büssing, která navrhla vozidlo s pohonem všech kol, přičemž všechna kola byla říditelná.
- Konstrukční zajímavostí bylo zdvojené místo pro řízení vpředu i vzadu, aby se v těžkých podmínkách nemuselo vozidlo otáčet.
- Součástí zadávacích požadavků bylo také osazení vozidla vzduchem chlazeným motorem, který byl do pouštních podmínek vhodnější než chlazený vodou. Nejlepší motory tohoto typu vyráběla Československá TATRA, která byla v tédobě pod německou okupační správou.
- Obrněné vozidlo mělo plnit předevší průzkumné mise a proto bylo vybaveno velkou palivovou nádrží, které umožňovala dojezd až 1000 km.
- Vojenské zkoušky proběhly v červnu 1942. Všech požadovaných vlastností bylo dosaženo. Jediným problémem byl poněkud hlučný vzduchem chlazený motor.
- Výroba samotná byla rozdělena do několika továren kdy podvozek a motáž zajišťovala společnost Büssing, pancéřování Edelstahlwerke a bojovou věž dodával Daimle Benz.
- Vozidlo bylo poměrně úspěšné a ve čtyřech variantách vzniklo přibližně 478 kusů.
- Verze 234/3 byla osazena silnějším kanónem v nástavbě bez střechy.
Technické parametry:
- rozměry: délka 6,8 m, šířka 2,33 m, výška 2,38 m
- hmotnost 11 740 kg
- pancéřování 5,5 - 30 mm
- pohonná jednotka vzduchem chlazený naftový motor Tatra T103 o výkonu 157 kW
- počet převodových stupňů 6 vpřed + 1 vzad
- maximální rychlost 90 km/h
- objem palivových nádrží 420 l
- spotřeba paliva 40l / 100 km na silnice a 60l /100km v terénu
- hlavní výzbroj kanón KwK 51 ráže 75 mm s dostřelem 2 200 m
- sekundární výzbroj kulomet MG 42 ráže 7,92 mm
- posádka 4
Německý velitel Hermann von Oppeln-Bronikowski o Sd.Kft 234:
"Byl to dobrý obrněný automobil, ale měl své nedostatky. Jeho houfnice byla užitečná pro podporu pěchoty, ale nebyla dostatečně přesná a silná pro boj proti tankům. Jeho pancéřování bylo dostatečné pro odražení kulometné palby, ale ne pro protitankové zbraně. Otevřená střecha byla výhodou pro lepší výhled, ale nevýhodou pro ochranu posádky. Byl to kompromisní stroj, který měl své silné a slabé stránky.“
Návod na sestavení
Na tomto místě Vám obvykle přinášíme návod na sestavení, který našim zákazníkům poskytuje představu o náročnosti sestavení (děti většinou nemají problém), nebo v případě, kdy se ztratí originální návod vložený v každém balení. Jelikož se jedná o novinku, tak kopii návodu ještě nemáme k dispozici. No, a tak Vám přinášíme alespoň tuto anekdotu:
Velitel řve při výcviku na vojáky: „Tak, a teď se budeme plazit po rovné zemi!!“
Z řad vojáků se ozve: „Ale, pane veliteli, Země je přeci kulatá!“
Velitel: „Kdo to řekl??“
Voják: „Prosím, Koperník!“
Velitel: „Koperník – padesát kliků!!!“