Víte, že:
- Když americké letectvo hledalo nástupce strojů F-15, vypsalo v roce 1981 soutěž na vývoj stíhače 5. generace, který měl mít natolik pokročilé schopnosti, aby si udržel vzdušnou nadvádu po několik desetiletí.
- Vítězný návrh pocházel od sdružení společností Lockheed, Boeing a General Dynamics pod označením YF-22.
- Veřejnosti se stroj poprvé představil až v roce 1997 a hned způsobil mimořádný rozruch. Široké použití kompozitových materiálů a tvary trupu působily jako něco, co nepochází z této planety.
- Ještě téhož měsíce se v Moskvě na ministerstvu obrany uskutečnila schůzka se zástupci ruského leteckého průmyslu v reakci na představení nového amerického stroje F-22. Tajné služby dostaly za úkol nashromáždit co nejvíce informací, na jejichž základě by mohl být zahájen vývoj vlastního stroje 5. generace. Ruské technologie byly beznadějně zastaralé a trvalo dalších 13 let do prvního vzletu stíhače Su-57.
- Důkazem o tom, že americký stíhač předběhl svou dobu svědčí to, že podobná letadla ať už ruské, nebo čínské konstrukce jsou více, či méně kopií F-22.
- Americká vláda původně počítala s výrobou 750 kusů, ale s koncem studené války bylo množství několikrát sníženo až na konečných 195 letadel.
- Poslední kus tak byl vyroben v červenci 2011.
- Jelikož náklady na vývoj se dělily jen mezi 195 vyrobených kusů, tak se partně jedná o nejdražší stíhací letadlo v lidské historii.
- F-22 je doslova nacpaná supermoderními technologiemi jako radar APG-77, detektor s 30 anténami na trupu, varovný systém AAR-56 a výkoným motorem Pratt & Whitney.
- Přesná specifikace je dodnes předmětem státního tajemství na základě federálního zákona H.AMDT-295.
- O pokročilé stíhače projevilo zájem také Japonsko, Izrael a Austrálie, ale prodej mimo USA nebyl nikdy povolen.
- V současné době již probíhá vývoj nástupce F-22 pod označením NGAD. V roce 2023 byly otestovány první 3 prototypy stíhačů 6. generace. Jelikož vše probíhá v režimu přísného utajení nejsou další informace k dispozici.
Technické parametry:
- rozměry: rozpětí křídel 13,56 m, délka 18,92 m, výška 5,08 m
- hmotnost prázdného stroje 19 700 kg
- maximální vzletová hmotnost 38 000 kg
- pohonná jednotka 2x proudový motor Pratt & Whitney F119-PW-100 každý o tahu 156 kN
- objem palivových nádrží 8 200 kg + až 11 900 kg v přídavných nádržích
- maximální rychlost 2 410 km/h
- maximální letová hladina více než 20 000 m
- akční rádius 852 km
- výzbroj integrovaný kanón M61A2 ráže 20 mm + 2x střela Sidewinder + 6x střela Amraams
- posádka 1
Pilot Mike "Moose" McGee o F-22:
,,Je to nejpokročilejší bojový letoun, jaké jsem kdy pilotoval. V kokpitu vnímáte neskutečnou bojovou sílu a pocit nezranitelnosti."
Návod na sestavení