Víte, že:
- Stavba lodě byla zahájena 7. prosince 1920.
- V době vzniku ještě nešlo o letadlovou loď s horní letovou palubou, ale o bitevní křižník, který měl být protiváhou americkým lodím třídy Lexington.
- V roce 1922 se Japonsko zavázalo omezit zbrojení a loď měla být sešrotována. Nakonec velení Císařského námořnictva rozhodlo o přestavbě na letadlovou loď. V té době letadlové lodě teprve vznikaly a až do začátku druhé světové války se jim nepřikládal žádný význam a právě proto přestavba nikomu nevadila a loď mohla být ve stínu nezájmu USA dokončena.
- Stavba trupu málem nebyla dokončena, protože loděnici v Kure postihlo 1. září 1923 silné zemětřesení a rozestavěný trup byl silně poškozen.
- Dokončené plavidlo bylo spuštěno na vodu 22. dubna 1925. Během slavnostního ceremoniálu dostala loď jméno po neaktivní sopce AKAGI. Toto jméno jde volně přeložit jako Červený hrad. Pojmenování lodě způsobilo u japonské veřejnosti rozruch, jelikož dle zažité tradice měla loď nést jméno po létajícím zvířeti.
- V původním uspořádání měla loď tři letové paluby a to hlavní horní palubu určenou pro přistávající letadla a spodní dlouhou a krátkou letovou palubu, která umožňovata start letadel přímo z hangárů. Toto uspořádání se ale neosvědčilo a v roce 1935 byly dolní paluby zrušeny. Tato úprava umožnila zvýšení počtu letadel z 61 na 91.
- Bojové schopnosti AKAGI byly využity nejdříve během čínsko-japonské války, ale již 10. dubna 1941 se stala vlajkovou lodí nové flotily Dai-iči určené k vedení útoku na americký Pearl Harbor.
- Ráno 7. prosince 1941 vzlétlo z paluby AKAGI ledadlo s pilotem Mituso Fuchidou, který slavným zvoláním TORA! TORA! TORA! vydal příkaz k útoku.
- Letadlová loď AKAGI vykonala mnoho bojových misí v západním, jihozápadním Pacifiku, Indickém oceánu. Nakonec byla 4. června 1942 těžce poškozena během bitvy o Midway a den na to potopena vlastními torpédoborci.
Technické parametry:
- rozměry: délka 260,7 m, šířka 31,3 m, ponor 8,71 m
- výtlak 42 000 tun
- pancéřování boční 152 mm, paluba 78 mm
- pohon 19 parních kotlů Kanpon pro pohon 4 turbín Gihon&Kanpon s převodem síly na 4 lodní šrouby
- palivo topný olej
- objem palivových nádrží 5 775 tun
- maximální rychlost 57 km/h
- dosah 14 800 km
- posádka 1630 osob
- výzbroj 6x dělo ráže 200mm, + 12x dělo ráže 120 mm + 28 protiletadlových kanónů ráže 25 mm
- počet palubních letadel 91
Člen posádky Micuo Fučida o zkáze AKAGI:
"Když jsem se rozhlédl kolem, byl jsem zděšen tou zkázou, která nastala během několika sekund. Byla tu velká díra v letové palubě, přímo za prostředním výtahem. Výtah samotný, zkroucený jako roztavené sklo, se propadal do hangáru. Pláty letové paluby se kroutily vzhůru v groteskních konfiguracích. Ocasy letadel trčely do výšky, stravované nafialovělými plameny a černým kouřem.,,
Návod na sestavení