Víte, že:
- Vývoj letounu započal v roce 1956 jako menší a levnější alternativa ke strojům F-4 Phantom.
- Jelikož Spojené státy takové ledadlo v 60. letech nepotřebovaly, stal se z F-5 skvělý vývoz artikl.
- Kompaktní, lehké, rychlé a obratné letadlo s nízkými náklady na pořízení a provoz zaujalo řadu zemí.
- Po letových zkouškách v roce 1959 se objednávky jen hrnuly. Do výzbroje tak stíhače F-5 zařadilo celkem 36 zemí.
- F-5 vlastně bylo vynikající letadlo oblíbené u pilotů i pozemního personálu pro jednoduchou údržbu. V roce 1970 dokonce F-5 vyhrály mezinárodní soutěž stíhacích letounů.
- Postupem času byl stroj modernizován, vznikaly různé verze jako cvičný speciál, rádiolokační průzkumný speciál, nebo stroje schopné tankovat za letu pro americké námořnictvo.
- Jméno Freedom Fighter získalo letadlo během obrany Jižního Vietnamu před Vietkongem.
- Licenční výroba probíhala také ve Španělsku, Taiwanu, Švýcarsku a Jižní Korei,
- Letadlo se vyrábělo téměř 30 let a celkem vzniklo asi 1400 kusů.
Technické parametry:
- rozměry: rozpětí křídel 7,9 m, délka 14,45 m, výška 4,08 m
- pohon 2x dvouproudový motor GE J85-GE-21B každý o tahu 15,5 kN
- hmotnost prázdný 3 667 kg, maximální vzletová hmotnost 11 190 kg
- dolet 3 720 km s podvěsnými nádržemi
- maximální rychlost 1734 km/h
- maximální letová hladina 15 800 m
- stoupavost 146 m/s
- výzbroj 2x kanón Pontiac M39A2 ráže 20 mm + 3 200 kg bomb
- posádka 1
Velitel severovietnamského letectva Nguyen Huu An:
,,Stroje F-5 byly pro nás velkou výzvou. Bylo to obratné a silné letadlo. Vzdušný souboj šlo jen těžko vyhrát. Jediná strategie, která měla smysl bylo prostě rychle zmizet."
Návod na sestavení