Víte, že:
- Hawker Typhoon byl navržen geniálním leteckým konstruktérem Sydneym Cammem na základě požadavku velení Royal Army Service jako stroj mimořádně dobře vyzbrojený s vysokým výkonem motoru.
- Společnost Hawker Aircraft během několika měsíců představila prototyp, který komise pro vyzbrojování označila za těžko překonatelného soupeře a ničitele německých Fw 190.
- Stíhací bombardér poprvé vzlétl 24. února 1940 z firemního letiště Hawker Aircraft v britském Kingstonu.
- Zalétávání nového stroje však nebylo bez potíží. Největší problém představoval poruchový motor Napier Sabre II, který způsobil několik vážných havárií.
- Všechny nedostatky se podařilo za krátko odstranit a z Typhoonu se stal nejúspěšnější letoun pro ničení pozemních cílů.
- Dnes už se málo ví, že pro vysokou rychlost a stabilitu v malých výškách byl Hawker Typhoon jeden z mála stíhačů schopný likvidovat za letu něměcké střely V1.
- Letovým vlastnostem byla uzpůsobena i strategie leteckých soubojů. Typhony obvykle napadaly vracející se německá letadla, která snadno dohnala a následně zcela rozprášila.
- Všechna letadla konstruktéra S. Camma byla mimořádně úspěšná, Hurricane, Tempest, Sea Fury, Tornado, Sea Hawk, Hunter, nebo Siddeley se vepsala do historie letectví. Za svou prácí byl Sydney Camm oceněn Řádem britského impéria.
- Na stroji Hawker Typhoon létal také jako jediná Čechoslovák, velitel britské 198. stíhací perutě Jiří Maňák. Jako příslušník RAF vykonal celkem 273 bojových letů.
Technické parametry:
- rozměry: rozpetí křídel 12,6 m, délka 9,7 m, výška 4,7 m
- hmotnost prázdného letounu 4010 kg
- maximální vzletová hmotnost 5171 kg
- pohonná jednostka 24válcový přeplňovaný motor Napier Sabre IIA H-24 o výkonu 1 630 kW
- maximální rychlost 663 km/h
- stoupavost 13,9 m/s
- maximální letová hladina 10 700 m
- objem palivových nádrží 3 636 l + až 1 590 l v přídavných nádržích
- dolet 2 655 km
- výzbroj 4x kanón Hispano Suiza Mk. II ráže 20 mm, 2x letecká puma 450 kg + 8x neřízená raketa RP-3
- posádka 1
Ze vzpomínek velite 198. stíhací perutě Jiřího Maňáka:
"Typhoon nebyl tak oblíbený jako třeba Spitfire. Byl to velice silný stroj s motorem Sabre, který mu dával ohroumnou sílu. Dokázal stoupat kolmo nahoru a byl velice obratný. Zárověň však měl několik nebezpečných vlastností. Pokud se pilot dostal do vývrtky, bylo velice těžké se z ní dostat. Kdo Typhoona ovládl, tak se stal skutečným králem oblohy.,,
Návod na sestavení