Víte, že (Renault R 35):
- Renault R35 byl navržen jako lehký tank určený k podpoře pěchoty a prorážení nepřátelských obranných linií.
- R35 se účastnil bojů v počáteční fázi druhé světové války, zejména během německé invaze do Francie v roce 1940.
- Tank byl také známý svým silným pancéřováním pro svou dobu - mělo tloušťku až 40 mm, což ho činilo odolným proti většině protitankových zbraní 30. let.
- Hlavní zbraní tanku R35 byl 37mm kanón Puteaux SA 18, který byl doplněn koaxiálním (mířil stejným směrem) kulometem Chatellerault MAC31 ráže 7,5 mm.
- R35 měl dvoučlennou posádku – řidiče a velitele, který zároveň obsluhoval kanón i kulomet.
- Tank byl poháněn benzínovým motorem Renault o výkonu 82 koní, který mu umožňoval dosáhnout maximální rychlosti kolem 20 km/h.
- Celkem bylo vyrobeno přibližně 1 600 kusů mezi lety 1936 a 1940.
- Francouzské tanky měly často problémy s dostupností náhradních dílů a údržbou, což se týkalo i modelu R35.
- Po kapitulaci Francie v roce 1940 mnoho ukořistěných R35 bylo používáno německou armádou, která je často přezbrojila a přizpůsobila pro své potřeby.
- Posádky tanku R35 často dávaly svým strojům přezdívky - například Želva, Medvěd, Chrobák nebo Ocelový jezdec.
Technické parametry:
- rozměry: délka 4,02 m, šířka 1,87 m, výška 2,13 m
- hmotnost 10,6 t
- pancéřování až 43 mm
- pohonná jednotka benzínový motor Renault o výkonu 82 k (61 kW)
- počet převodových stupňů 4 + 1
- maximální rychlost: na silnici 20 km/h, v terénu 10 - 12 km/h
- dojezd 130 km po silnici, 80 km v terénu
- brodivost 0,85 m
- hlavní zbraň 37 mm kanón Puteaux SA 18
- kulomet Chatellerault MAC31 ráže 7,5 mm
- posádka 2 osoby
Jean-Pierre LeBlanc o tanku R35:
“Renault R35 je francouzská odpověď na otázku, kterou nikdo nepoložil – jak udělat tank, který je pomalejší než pěchota, kterou má podporovat.”
Víte, že (Valentine IX):
- Britský střední tank Valentine IX kombinoval spolehlivost a efektivní pancéřování, čímž se stal základním kamenem spojeneckých obranných i útočných operací.
- Tanky Valentine IX byly nasazeny na mnoha bojištích během druhé světové války, včetně severoafrické kampaně a italského tažení.
- Tento model byl vybaven 6liberním (57mm) kanónem, což mu poskytovalo lepší protitankové schopnosti ve srovnání s dřívějšími verzemi, které měly pouze 2liberní (40mm) kanóny.
- Tank měl silné pancéřování, které dosahovalo až 65 mm na přední části korby, což poskytovalo posádce dobrou ochranu před nepřátelskou palbou.
- Přesný počet vyrobených Valentine IX není znám, ale tanky Valentine celkově byly vyráběny v počtu více než 8 000 kusů, což z nich činí jeden z nejrozšířenějších britských tanků války.
- Valentine IX byl dodáván také do Sovětského svazu v rámci programu Lend-Lease, kde byl používán Rudou armádou v bojích na východní frontě.
- Některé jednotky přezdívaly Valentine IX „Ironclad“ (pokrytý železem) kvůli jeho odolnosti a silnému pancéřování, což evokovalo obraz starých válečných lodí chráněných železnými pláty.
Technické parametry:
- rozměry: délka 5,49 m, šířka 2,63 m, výška 2,37 m
- hmotnost 17,7 t
- pancéřování až 65 mm
- pohonná jednotka dieselový motor General Motors 6004 o výkonu 138 k (103 kW)
- počet převodových stupňů 5 + 1
- maximální rychlost: na silnici 24 km/h, v terénu 15 km/h
- dojezd 145 km po silnici, 95 km v terénu
- brodivost 0,9 m
- hlavní zbraň 57 mm kanón QF 6-pounder
- kulomet 7,92 mm Besa
- posádka 3 osoby
Lieutenant George Milligan o tanku Valentine IX:
“Když Britové navrhovali tento tank, řekli si: 'Proč to neudělat zajímavé?' A tím mysleli, že si na bitevním poli budete pamatovat každý výmol.”
Víte, že (Panzer I):
- Německý tank Panzer I, i když byl původně určený k výcviku, se osvědčil jako překvapivě účinný ve skutečných bojových situacích díky své mobilitě a jednoduchosti.
- Některé Panzery I byly exportovány do Číny, kde byly používány během druhé čínsko-japonské války. Jiné byly poslány do Španělska, kde se účastnily španělské občanské války.
- Během španělské občanské války (1936-1939) se ukázalo, že Panzer I je nedostatečný proti moderním tankům a protitankovým zbraním.
- Panzer I byl nasazen během invaze do Polska v roce 1939 a do Francie v roce 1940, ale rychle byl nahrazován těžšími a lépe vyzbrojenými tanky.
- Hlavní výzbroj tanku tvořily dva kulomety ráže 7,92 mm, což bylo méně než u většiny modernějších tanků té doby.
- Pancéřování bylo tenké, pouze 7-13 mm, což poskytovalo jen omezenou ochranu proti nepřátelským střelám a granátům.
- Celkem bylo vyrobeno přibližně 1 500 kusů Panzer I, což je relativně malé množství ve srovnání s pozdějšími německými tanky.
- Kromě základních modelů existovaly i varianty, jako například velitelské tanky (Panzerbefehlswagen I) a plamenometné verze (Flammpanzer I).
- Přestože Panzer I nebyl ideální bojový tank, jeho výroba a použití poskytly cenné zkušenosti, které byly využity při vývoji pokročilejších německých tanků, jako byl Panzer III a Panzer IV.
Technické parametry:
- rozměry: délka 4,02 m, šířka 2,06 m, výška 1,72 m
- hmotnost 5,4 t
- pancéřování až 13 mm
- pohonná jednotka 4válcový benzinový motor Krupp M305 o výkonu 60 k (44,7 kW)
- počet převodových stupňů 5+ 1
- maximální rychlost: na silnici 37 km/h, v terénu 15 km/h
- dojezd 145 km po silnici, 95 km v terénu
- brodivost 0,5 m
- hlavní zbraň dva kulomety MG13 ráže 7,92 mm
- posádka 2 osoby
Friedrich Weber o tanku Panzer I:
“Panzer I je skvělý pro učení se tankovým základům, pokud chcete, aby vaše kariéra tankisty skončila velmi brzy.”
Návod na sestavení