Víte, že:
- Obojživelné vozidlo DUKW nazývané výrobcem "Kachna" vzniklo v roce 1942 na podvozku nákladního vozu CCKW.
- Na vývoji vozidla se podílely společnosti Sparkman & Stephens, která měla zkušenosti se stavbou plavidel a automobilový výrobce General Motor.
- Vzniklo tak 6kolové vozidlo/plavidlo s pohonem na všechna kola a lodním šroubem.
- Americká armáda zprvu obojživelné vozidlo odmítla, ale nakonec k úspěchu jak tomu často bývá dopomohla náhoda.
- Když v roce 1942 postihla město Provincetown silná bouře, vydala se pobřežní stráž na záchrannou misi malé rybařské lodě. Bouře byla tak silná, že za několik okamžiků potřebovali zachránit i záchranáři. Zaměstnanci nedaleké továrny, kde byl prototyp DUKW uskladněn, se vydali s vozidlem na moře, a navzdory silnému větru a dešti dopravili všechny osoby bezpečně na pevninu. Tento úspěch přesvědčil americký výbor pro obranu a zanedlouho byla zahájena sériová výroba.
- Dobrá stabilita na vodě, dostatečná rychlost a nákladní kapacita činily z "Kachny" ideální vozidlo pro vylodění spojenců v Normandii.
- Mnoho DUKW vozidel bylo vysláno do sektoru Omaha Beach odkud jsou známe ikonické dobové fotografie.
- V několika továrnách bylo do roku 1945 vyrobeno asi 21 147 ks.
- Více než 500 vozidel bylo odesláno do Sovětského svazu v rámci pomoci spojenců. Po konci druhé světové války sověti vozidlo okopírovali a dále vyráběli pod označením BAV 485.
- Poslední vozidla byla z výzbroje armád vyřazena až v roce 1982. Zůstávají však stále ve službě jako populární atrakce pro přepravu turistů na opuštěná místa.
Technické parametry:
- rozměry délka 9,45 m, šířka 2,44 m, výška 2,69 m
- hmotnost 6 749 kg (prázdné)
- pohonná jednotka 6válcový benzínový motor GMC Model 270 o výkonu 68 kW
- maximální rychlost na silnici 80km/h, ve vodě 10 km/h
- objem palivové nádrže 212 l
- dojezd až 640 km po silnici
- hlavní výzbroj kulomet M2 Browning
- posádka: řidič +24 vojáků, nebo 2 300 kg nákladu
Ze vzpomínek seržanta J. Smithe z 1. pěší divize:
"To co se odehrávalo kolem nás bylo peklo. Všem se nám ulevilo když naše "Kachna" sebou cukla. Bylo jasné, že se kola dotkla písku na Omaha Beach. Řidič vytáčel motor na maximum a hnal vozidlo k převisu, který nám nabízel relativní bezpečí. Když jsem se ohlédl, tak jsem pochopil, že jsme jen měli štěstí."
Návod na sestavení