Víte, že:
- Vozidlo vzniklo ve Spojených státech v roce 1941 na podvozku spolehlivého terénního auta Dodge 3/4 tuna. Nutno ale říci, že prapůvod konstrukce sahá až k britskému Bedfordu.
- Společnosti Dodge se dařilo vyrábět tato auta v dostatečných počtech a válečná poptávka po terénních vozech pro přepravbu osob byla uspokojena. Tato situace umožnila po dohodě s armádou připravovat a testovat rozmanité úpravy včetně instalalace 37 mm kanónu.
- Původně konstruktéři navrhli osadit korbu vozu kanónem M4 otočeným hlavní dopředu, ale složité ovládání zbraně a mnoho omezení přinutilo konstruktéry kanón otočit proti směru jízdy a zvolit jeho jednodušší variantu M3.
- Vzniklo tak rychlé a obratné vozidlo s velkou palebnou silou. Osvědčenou konstrukci společnosti Dodge využívají zbrojařské firmy dodnes pro stavbu rychlých přepadových vozidel.
- V továrně v americkém Michiganu bylo vyrobeno v různých verzích více než 56 000 kusů.
- Vzhledem k vysokému počtu vyrobených kusů se také mnoho znich dochovalo až do dnešních dnů.
- Pokud si chcete takový vůz v zachovalém stavu pořídit, tak můžete očekávat cenu až 50 000 USD.
Technické parametry:
- rozměry: délka 4,52 m, šířka 2,23 m, výška 2,1 m
- hmotnost 3 330 kg
- pohonná jednotka 6válcový benzínový motor Dodge T-214 o výkonu 73 k
- počet převodových stupňů 4 vpřed + 1 vzad
- maximální rychlost 72 km/h
- objem palivové nádrže 151 l
- spotřeba paliva 24 l/100 km
- hlavní zbraň upravený tankový kanón M3 ráže 37 mm
- posádka 4
Ze vzpomínek US veterána Jima Jonese:
"Na Fargu jsem za války dojel až do Berlína. Bylo to auto na které se dalo spolehnout. Když skončila válka, vrátil jsem se na naši rodinnou farmu i se svým autem. Požádal jsem armádu o odkup Farga a oni mi ho za 14 dolarů prodali. Lepší traktor jsem nikdy neměl."
Návod na sestavení