Víte, že:
- Konstruktér Reginald J. Mitchell zahájil práce na nové stíhačce dle specifikace RAF již v roce 1931.
- Nakonec po mnoho úpravách vznikl asi nejslavnější stíhač druhé světové války, nicméně nejpočetnějším strojem ve výzbroji RAF byl stále Hawker Hurricane.
- Úplně první Spitfire byl zařazen do služby 4. srpna 1938 k 19. stíhací peruti RAF.
- Další letadla byla perutím dodávána v kadenci 1 ks týdně.
- Při prvním operačním startu u 19. perutě musel pilot přísahat, že nezapomene při přistání vysunout podvozek, na což nebyli piloti u starších strojů zvyklí.
- Na letadlech Spitfire byly vůbec poprvé použity zapuštěné nýty pro zachování nízkého profilu křídel a mnoho dalších v té době moredních technologií.
- Německá letadla byla také velmi dobrá, ale scházela jim jedna podstatná věc, a to mimořádně spolehlivý a výkonný legendární motor Rolls-Royce.
- Stroje s označením Bubbletop dostaly kapkovitý kryt kokpitu pro lepší výhled pilota. Piloti nejdříve nový tvar kabiny odmítali, ale zkušenosti z misí prokázaly výhody tohoto řešení.
- Celkem vzniklo více než 24 verzí z toho Mk.XVI Bubbletop bylo vyrobeno celkem 1 211 ks.
- Dodnes je po světě 60 letuschopných strojů.
Technické parametry:
- rozměry: rozpětí 9,9 m, délka 9,5 m, výška 4,25 m
- hmotnost prázdná 2297 kg, maximální vzletová 3400 kg
- pohonná jednotka kapalinou chlazený dvanáctiválec Rolls-Royce Merlin 266 o výkonu 1 160 kW
- vrtule třílistá o průměru 3,29 m
- maximálná rychlost 645 km/h
- rychlost stoupání 20 m/s
- objem palivových nádrží 386 l
- maximální letová hladina 12 650 m
- dolet 1575 km, maximální 1842 km
- výzbroj 2x kanón Hispano Mk.II ráže 20 mm +4x kulomet Browning ráže 12,7 mm
Pilot RAF Michael Harris:
"Nevím co bych k tomu řekl. Bubbletop bylo nejlepší letadlo, které jste mohli na obloze spatřit."
Návod na sestavení