Víte, že:
- Na vývoji se podílel Ferdinad Porsche rodák z Vratislavic nad Nisou, který navrhl kombinovaný diesel-elektrický pohon.
- Do sériové výroby se však dostalo standardní řešení firmy Henschel s benzínovým motorem.
- Několik stojů bylo osazeno mimořádně kvalitním a pokročilým optickým zaměřovačem, který umožňovat střílet přesně i na velkou vzdálenost.
- Kanón KwK 43 L/71 dokázal na vzdálenost 500 metrů prorazit pancíř o síle 180mm.
- Poprvé byli ,,Královští tygři" nasazeni v srpnu 1944 na východní frontě.
- Přesto, že šlo o nejsilnější tank v druhé světové válce, tak během prvních dnů bylo zničeno v boji, nebo uvízlo v bahně 11 strojů.
- Tank Köenigstiger našel svého konkurenta pouze v sovětském stroji IS-2, nebo v Ardenách v americkém tanku M26 Pershing.
- Celkem bylo vyrobeno 492 ks.
- Výroba byla tak složitá a nákladná, že jich německé hospodářství zkrátka nedokázalo vyrobit více.
- Ještě 9. května 1945, kdy svět slavil konec války, tak Čechách u Třeboně se ještě bojovalo.
- Skupina 3 Tigrů se snažila probít do amerického zajetí a jeden velitelský Königstiger uvízl na podmáčené louce, kde se na několik týdnů stal místní atrakcí.
Technické parametry:
- rozměry: délka 10,29m (7,38m bez kanónu), šířka 3,76 m, výška 3,09 m
- hmotnost 68 500 kg
- čelní pancéřování 185 mm, boční 80 mm, zadní 80 mm
- pohonná jednotka benzínový 12 válcový motor 23,1 l Maybach HL230 P30 o výkonu 515 kW
- maximální rychlost 38 km/h na silnici a 15-20 km/h v terénu
- objem palivových nádrží 860 l
- dojezd 170 km na silnici a až 120 km v terénu
- hlavní zbraň kanón KwK 43L/71 ráže 88 mm
- sekundární zbraň 2x kulomet MG 34 ráže 7,92 mm
- posádka velitel + střelec, nabíječ, řidič, radista
Z deníku kapitána N. Körbera:
"Za každou cenu jsme se chtěli dostat k američanů vědomi si toho, co by s námi bylo, pokud bychom padli do rukou Rusů. U Majdaleny se Sověti pokoušeli zastavit ustupující německé jednotky. Vjeli jsme jim přímo do zad, ale na další přestřelku jsme neměli ani pomyšlení. Navíc jsme si ani nebyli jistí, kde se přesně nacházíme a tak jsme ve skupině tři Königstigerů velmi drze projeli vyděšeným Rusům několik desítek metrů za zády. Než stačili otočit svá děla byli jsme pryč. Cestou k městu byl na silnici zbudován mohutný zátaras, které jsme chtěli jednoduše objet po louce, ale byla podmočená tak, že náš 70 tunový tank beznadějně uvízl. Nějakou dobu jsme se snažili stroj vyprostit, ale docházel nám čas."
Návod na sestavení