Víte, že:
- Vývoj slavného tanku započal v roce 1937 kdy společnost Henschel pracovala na prototypu označeného jako VK 65.
- O čtyři roky později se ale udála příhoda, která práce na prototypu VK 65 okamžitě zastavila. Koncem listopadu 1941 se německým konstruktérům dostal do rukou neporušený ukořistěný sovětský tank T-34. Přítomní inženýři a vojenští představitelé byli zděšeni. Práce na prototypu VK 65 byly okamžitě ukončeny a firmy Henschel a Porsche dostaly za úkol připravit tank, který by se vyrovnal ruské hrozbě.
- První dynamické ukázky byly Hitlerovi předvedeny na tankodromu v dubnu 1942 a německý vůdce ihned rozhodl o zahájení jejich výroby.
- Prototyp společnosti Henschel byl vybrán jako ten vhodnější, ovšem s tím F. Porsche nepočítal. Věřil si natolik, že ještě před rozhodnutím o vítězi zahájil sériovou výrobu, a v továrnách Porsche tak zůstalo 95 rozpracovaných tanků.
- Podle některých svědectví byl rozhodnutím Ferdinad Porsche natolik rozezlen, že téměř čtyři hodiny "řval" na svolaný management, přičemž zcela zdemoloval vybavení kanceláře.
- Na tomto pozadí vznikl legendární tank Tiger I, který ve své době překonával vše s čím se mohl na bojišti setkat.
- Mohutné pancéřování, obrovská palebná síla, přesnost a dosah palby činily z německého tanku těžkého protivníka.
- Tank měl také několik nezanedbatelných nevýhod. Složitá konstrukce byla náročná na údržbu a ne vše bylo opravitelné v polních dílnách. Za špatného počasí byla velkým problémem přesazená pojezdová kola. Pokud se mezi kola dostalo třeba bláto, stroj byl znehybněn.
- Tiger I měl také pomalejší otáčení věže čehož se později naučili spojenci využívat.
- Těžko uvěřitelná byla také spotřeba paliva. Zajatí němečtí tankisté uváděli, že palivová nádrž na 567 litrů vystačila sotva na 2,5 hodiny jízdy.
- Posádce tanku Tiger I s evidenčním číslem 007 velel jako tankové eso Michael Wittmann, který byl odpovědný za zničení 138 spojeneckých tanků, 132 protitankových děl a 118 pancéřových vozidel.
- Bojová mise v tanku 007 se nakonec M. Wittmannovi stala u města Cintheaux osudnou. Při jízdě otevřeným terénem byl zasažen z malé vzdálenosti pouhých 149 metrů kanadským Shermanem ukrytým za kamennou zídkou.
- Celkem bylo v různých verzí vyrobeno asi 1 347 kusů.
Technické parametry:
- rozměry: délka 8,45m (s kanónem), šířka 3,56 m, výška 3 m
- hmotnost 57 000 kg
- pancéřování 100 mm podvozek a 120 mm tanková věž
- pohonná jednotka benzínový 12válcový motor Maybach HL 230 o výkonu 515 kW
- maximální rychlost na silnici 40 km/h
- maximální rychlost v terénu 20 km/h
- počet převodových stupňů 8 vpřed a 4 vzad
- objem palivové nádrže 567 litrů
- dojezd 110 km v terénu
- hlavní zbraň kanón KwK 36 L/56 ráže 88 mm (92 nábojů)
- sekundární zbraň 2x kulomet MG 34 ráže 7,92 mm (4 800 nábojů)
- posádka 5
Generál G. S. Patton o tanku Tiger I:
"Tiger je asi nejlepší tank na světě, ale je jich tak málo, že mohu na každého jednoho poslat vlatstní bombardér aby ho zničil. Tak se to dělá pánové."
Návod na sestavení