Víte, že:
- Vývoj Wirbelwindu jako nástupce zastaralého Möbelwagenu započal až v roce 1944, protože zpočátku války se německé jednotky díky vzdušné přesile neobávaly útoků spojeneckých letadel na rychle postupující jednotky Wehrmachtu.
- Původní návrh počítal s uzavřenou pancéřovanou věží, která se při testech neosvědčila, jelikož žádný z vojáků nebyl schopen vydržet ve veži plné zplodin z výstřelů rychlopalných kanónů déle jak 60 sekund.
- Výrobou byla nejdříve pověřena společnost Krupp, která montovala střelecké věže na vyřazené, porouchané či jinak bojem poškozené tanky Panzer IV.
- V dubnu 1944 byl pro A. Hitlera natočen film s ukázkou bojových schopností Wirbelwindu, který po jeho shlédnutí nařídil okamžité nasazení do všech protiletadlových jednotek.
- Po bombardování německých průmyslových podniků byla výroba věže přesunuta do Teplic a konečná montáž do závodu Famo ve Vratislavi.
- Ve Vratislavi bylo smontováno jen 5 vozidel protože ke kompletaci dalších kusů chyběly téměř všechny díly a suroviny na jejich výrobu.
- Celkem bylo vyrobeno asi 112 kusů.
- Věži tanku vojáci říkali pro její tvar ,,Keksdose" (krabice na cukroví).
- Manuálně otáčenou věž bylo možné v případě nepříznivého počasí překrýt plachtou.
- Široké nastavení náměru hlavní umožňovalo palbu na vzdušné, ale i pozemní cíle rychlostí až 1 800 výstřelů za minutu.
- K prvnímu bojovému nasazení došlo 12. června 1944 v Normandii, kde se nezkušené posádce podařilo v prvním dnu sestřelit dva spojenecké stíhače.
Technické parametry:
- rozměry: délka 5,92 m, šířka 2,90 m, výška 2,76 m
- hmotnost 22 000 kg
- pancéřování korby 20- 80 mm, věž 16 mm
- pohonná jednotka benzínový 12-válcový motor Maybach HL 120 TRM o výkonu 223 kW
- maximální rychlost na silnici 38 km/h (v terénu 20 km/h)
- dojezd 200 km po silnici a 130 km v terénu
- brodivost 0,8 m
- hlavní zbraň 4x kanón Flakvierling 30 ráže 20 mm
- 90 zásobníků s celkovým počtem střel 3 200
- sekundární zbraň kulomet MG 34
- posádka 5
Ze vzpomínek Wolfganga Bauera - 12. pancéřová divize:
"Ve Wirbelwindu jsem seděl poprvé jen několik hodin před zahájením útoku v Ardenách. Nikdo z naší posádky neměl s tímto strojem zkušenosti. Čekání na rozkazy bylo dlouhé a tak jsme se rozhodli otestovat střelbu na nedalekou opuštěnou stodolu. Střelec vyslal krátkou dávku. Po dvou vteřinách nesnesitelného rachotu a rozptýlení dýmu jsme viděli, že je stodola v plamenech. Shořela do základů, nešlo nic dělat. "
Návod na sestavení