Víte, že:
- Team německého generála Waltera Dornbergera a geniálního raketového inženýra Wernhera vom Brauna přišel s myšlenkou velké balistické rakety v roce 1936, což bylo dokonce dříve, než byl ukončen vývoj náporové okřídlené střely V-1.
- Nejdůležitějším členem týmu byl právě W. Braun, který si jako 16letý mladík koupil knihu "Raketa do vesmíru". Budoucí raketový inženýr četl knihu stále dokola a my už dnes víme, že ovlivnila celý jeho život. Nadšení pro raketové pohony jej dostala ještě před válkou na krátko do vězení, když v roce 1928 vypustil automobil s raketovým pohonem vlastní konstrukce. Hlučný automobil s táhnoucí se kouřovou stopou odpálený přímo na rušné ulici vyděsil místní obyvatele. W. Braun byl zatčen ze rušení veřejného pořádku. Ve vězení strávil několik hodin, než jeho otec uhradil způsobené škody.
- Kariéra W. Brauna nabrala závratnou rychlost se snahou Hitlera o získání zázračné zbraně. Chorá mysl tohoto diktátora toužila po zbrani, která by mohla při použití proti civilnímu obyvatelstvu zlomit odpor spojenců.
- První úspěšný start rakety V-2 se udál 3. října 1942. Střela dosáhla do té doby nevídané výšky 84,5 km. Vedoucí týmu gemerál Dornberg toho dne prohlásil : "Tento třetí říjnový den roku 1942 je prvním dnem nové éry v dopravě, cestování vesmírem".
- Před zahájením sériové výroby zpracoval tým výrobní výkresy každého jednotlivého dílu. Když si je prohlédl vůdce, tak prohlásil, že složitějsí zbraň tento svět ještě neviděl. Rovněž si velmi dobře uvědomoval, že nikdo ze spojenců nemá zcela žádnou účinnou obranu před děsivou zbraní.
- Hromadné výrobě byla udělana nejvyšší priorita. Vězni dovážení z koncetračních táborů pracovali v podzemních továrnách v nelidských a otrockých podmínkách.
- Americké tajné služby o vývoji rakety věděly od začátku roku 1943, kdy úřad pro strategické služby US získal od rakouských odbojářů nákresy rakety a plány vývojového střediska v Peenemünde. Na základě těchto informací byla připravena odetná operace Crossbow a Hydra, které měly oslabit, nebo zastavit vývoj a výrobu V-2.
- Na konci druhé světové války a s postupem spojenců na Německé území se rozhořel závod mezi USA, Británií a Francií na jedné straně a Sovětským svazem na straně druhé o obsazení a získání německé ratetové technologie. W. Braun si dobře uvědomoval jaký by ho čekal osud, pokud by byl zajat sověty, a tak se s více jak stovkou raketových techniků a vývojářů nechal zajmout americkou armádou. Američané z továren odvezli díly pro dokončení asi 80 raket, zatím co na sověty zbylo 20 kusů a poničené výrobní zařízení.
- Před koncem války stačilo Německo odpálit na spojence více jak 3 000 střel V-2. Nejdříve na Londýn, Antverpy a později na Lutych. Poslední raketa byla odpálena 27. 3. 1945.
- W. Braun byl američany převezen v rámci operace Paperclip do Alabami, kde po konci druhé světové války pracoval na dalším vývoji. Již v roce 1946 dosáhl s vylepšenou raketou V-2 hranice vesmíru. O několik měsíců později pořídila raketa V-2 z výšky 100 km první fotografii Země, která definitvně potvrdila, že naše planeta je kulatá.
- Během následujících let položil geniální německý konstruktér základy amerického vesmírného programu.
- První americká balistická střela PGM-11 Redstone byla zcela postavena na znalostech získaných při zkoumání raket V-2.
- Z celkovového počtu 3 000 vyrobených kusů se po celém světě do dnešních dnů dochovalo mnoho fragmentů a několik kompletních střel V-2. Jednu z nich si mohou nadšenci historie prohlédnout třeba ve francouzském muzeu armády v Paříži.
Technické parametry V-2:
- Rozměry: délka 14 m, průměr 1,65 m, rozpětí křidélek 3,53 m
- Hmotnost 12 500 kg
- Bojová hlavice Amatol 60/40 o hmotnosti 1000 kg
- Pohonná jednotka raketový motor na kapalné palivo o tahu 27 kN (75% etanol + 25% voda a 4 910 kg kapalného kyslíku)
- Dostřel 320 km
- Maximální balistická výška 88 km
- Maximální rychlost 5 760 km/h
- Systém navádění PIGA akcelerometr + gyroskop + analogový počítač Helmuta Hölzera
Technické parametry Hanomag SS-100 Gigant:
- Typ těžký traktor
- Rozměry: délka 5,04 m, šířka 2,46m, výška 2,4 m
- Hmotnost 6 420 kg
- Maximální hmotnost taženého přívěsu 20 000 kg
- Pohonná jednotka dieslový motor Hanomag D85S o výkonu 73 kW
- Dojezd 720 km
- Maximální rychlost 65 km/h
Technické paramerty přívěs Meiller-Kipper:
- Rozměry: délka 14,7 m, šířka 2,8 m, výška 2,8 m
- Hmotnost včetně neseného raketového paliva 11 300 kg
- Maximální rychlost 15 km/h
- Přípravné časy pro odpal: vztyčení střely 20 minut, plnění etanolem 20 minut, plnění kyslíkem 10 minut, dokončení přípravy na odpal 5 minut
- Speciální vybavení hydraulický pohon Volkswagen, polní telefon, sněhové řetězy
Britský premiér W. Churchill o V-2:
,,Je to zbraň, která přináší zkázu bez varování a nečekaně. To ji dělá tak hrozivou. Je jen otazkou času, kdy bude použita ve větším měřítku a proto musíme udělat vše proto, abychom ji neutralizovali dřív, než bude pozdě."
Návod na sestavení