Víte, že:
- Vývoj slavného tanku započal v roce 1937 kdy společnost Henschel pracovala na prototypu označeného jako VK 65.
- O čtyři roky později se ale udála příhoda, která práce na prototypu VK 65 okamžitě zastavila. Koncem listopadu 1941 se německým konstruktérům dostal do rukou neporušený ukořistěný sovětský tank T-34. Přítomní inženýři a vojenští představitelé byli zděšeni. Práce na prototypu VK 65 byly okamžitě ukončeny a firmy Henschel a Porsche dostaly za úkol připravit tank, který by se vyrovnal ruské hrozbě.
- První dynamické ukázky byly Hitlerovi předvedeny na tankodromu v dubnu 1942 a německý vůdce ihned rozhodl o zahájení jejich výroby.
- Prototyp společnosti Henschel byl vybrán jako ten vhodnější, ovšem s tím F. Porsche nepočítal. Věřil si natolik, že ještě před rozhodnutím o vítězi zahájil sériovou výrobu, a v továrnách Porsche tak zůstalo 95 rozpracovaných tanků.
- Podle některých svědectví byl rozhodnutím Ferdinad Porsche natolik rozezlen, že téměř čtyři hodiny "řval" na svolaný management, přičemž zcela zdemoloval vybavení kanceláře.
- Na tomto pozadí vznikl legendární tank Tiger I, který ve své době překonával vše s čím se mohl na bojišti setkat.
- Mohutné pancéřování, obrovská palebná síla, přesnost a dosah palby činily z německého tanku těžkého protivníka.
- Tank měl také několik nezanedbatelných nevýhod. Složitá konstrukce byla náročná na údržbu a ne vše bylo opravitelné v polních dílnách. Za špatného počasí byla velkým problémem přesazená pojezdová kola. Pokud se mezi kola dostalo třeba bláto, stroj byl znehybněn.
- Tiger I měl také pomalejší otáčení věže čehož se později naučili spojenci využívat.
- Těžko uvěřitelná byla také spotřeba paliva. Zajatí němečtí tankisté uváděli, že palivová nádrž na 567 litrů vystačila sotva na 2,5 hodiny jízdy.
- Posádce tanku Tiger I s evidenčním číslem 007 velel jako tankové eso Michael Wittmann, který byl odpovědný za zničení 138 spojeneckých tanků, 132 protitankových děl a 118 pancéřových vozidel.
- Bojová mise v tanku 007 se nakonec M. Wittmannovi stala u města Cintheaux osudnou. Při jízdě otevřeným terénem byl zasažen z malé vzdálenosti pouhých 149 metrů kanadským Shermanem ukrytým za kamennou zídkou.
- Celkem bylo v různých verzí vyrobeno asi 1 347 kusů.
Technické parametry:
- rozměry: délka 8,45m (s kanónem), šířka 3,56 m, výška 3 m
- hmotnost 57 000 kg
- pancéřování 100 mm podvozek a 120 mm tanková věž
- pohonná jednotka benzínový 12válcový motor Maybach HL 230 o výkonu 515 kW
- maximální rychlost na silnici 40 km/h
- maximální rychlost v terénu 20 km/h
- počet převodových stupňů 8 vpřed a 4 vzad
- objem palivové nádrže 567 litrů
- dojezd 110 km v terénu
- hlavní zbraň kanón KwK 36 L/56 ráže 88 mm (92 nábojů)
- sekundární zbraň 2x kulomet MG 34 ráže 7,92 mm (4 800 nábojů)
- posádka 5
Produktové video
Velká krabice (vnější obal) obsahuje 4 vnitřní krabice rozdělené do částí:
BOX 1/4 - podvozek
BOX 3/4 - vana tanku horní část
BOX 2/4 - vana tanku spodní část
BOX 4/4 - věž
Návod na sestavení