Víte, že:
- První myšlenku na stavbu zcela nového tanku předložil již ruský konstruktér A. Firson, kterého však nechal sovětský vůdce Stalin popravit a tak tento úkol čekal až na mladého a ambiciózního inženýra Michaila Koškina, který se nechtěl smířit s pouhým vylepšováním již dávno zastaralé techniky.
- M. Koškin v rozporu s příkazy vedení nakreslil v tajnosti něco, co se později stalo skutečnou legendou.
- Při testech prototypu v roce 1938 před výborem Rady obrany se nový tank ukázal jako velmi schopný stroj. Narazil však na zuřivý odpor maršála Kulikova, který se snažil poukazovat na skutečné, nebo smyšlené chyby a dělal to tak dlouho dokud výbor prototyp tanku T-34 neodmítl.
- Zdali za postojem Kulikova byl osobní prospěch, totální neschopnost, nebo obojí se již dnes neví. V každém případě byl konstruktér donucen k neobvyklému kroku, který jej nakonec stál život.
- Aby M. Koškin prosadil před armádním vedením inovativní konstrukci tanku navzdory odporu maršála Kulikova, tak se s prototypem T-34 vydal osobně v třeskutém mrazu z Charkova do Moskvy za Stalinem.
- Mladý inženýr se však dopustil fatální chyby, když při konstrukci tanku zapomněl na jednu důležitou věc, na topení.
- Během 800 km dlouhé cesty M. Koškin prochladl a za několik týdnů zemřel na zápal plic.
- Nicméně jeho mise byla úspěšná. Když J. Stalin shlédl nový typ tanku, okamžitě rozhodl o jeho sériové výrobě.
- Jeho výroba byla tak jednoduchá, aby montáž zvládla i nekvalifikovaná pracovní síla (bohužel ženy a děti), která nebyla nasazena na frontách.
- Tanků T-34 bylo vyrobeno nejvíce ze všech tanků 2. světové války.
- Celkově bylo vyrobeno v různých verzích více než 80 000 ks z toho 44 900 ks bylo ztraceno v boji.
- Tank ve verzi 85 měl vylepšený kanón ráže 85 mm
- Německý generál Paul Ludwig Ewald von Kleist označil na jednání generality T-34 za nejlepší tank na světě.
- Tanky T-34 díky širokým pásům snadno projížděly i měkkým terénem.
- Ještě dnes je zařazen ve výzdroji 9 zemí světa.
Technické parametry:
- délka 6,1 m (s kanonem 8,1 m), šířka 3,00 m, výška 2,45 m
- hmotnost 28 500 kg
- síla čelního pancíře až 60 mm
- pohon 12 válcový dieslový motor V-2-34 8L V12 o výkonu 373 kW
- maximální rychlost 55 km/h na silnici, 20 km/h v terénu
- 5 rychlosti vpřed a 1 vzad
- dojezd 350 km
- spotřeba 250 l/100 km letní a 270 l/100 km zimní
- brodivost 1,3 m
- hlavní zbraň kanón F-34 ráže 76 mm (zásoba 56, nebo 60 nábojů), dostřel 14 000 m
- sekundární zbraň 2x kulomet DT ráže 7,62 mm
- posádka 4
Ze vzpomínek veterána bitvy o Stalingrad Alexandra. P. Ivanoviče:
,,Ještě před svítáním jsme se zformovali k útoku proti skupině německých Tigrů ukrytých za budovami na okraji poničeného města. Sotva nám ve vysílačce zazněl rozkaz k zahájení útoku, tak naši jednotku napadla německá letadla. Dvě T-34 byly zničeny dříve, než stačily vyrazit kupředu. Můžu vám říct, že až toho dne jsem se jako nováček nadobro zbavil strachu."
Návod na sestavení