Víte, že:
- Bombardér AVRO Lancaster vznikl vlastně tak, že se tým šéfkonstruktéra Roye Chadwicka pokoušel přepracovat sice oblíbený, ale nevýkonný model AVRO 679. A tak upravovali a upravovali až.... vzniklo úplně nové letadlo.
- Zcela nový stroj dostal 4 motory Rolls-Royce Merlin aby mohl poprvé vzlétnout 9. ledna 1941 z Woodfordského letiště.
- Původní jméno bombardéru bylo Manchaster III a až později bylo přejmenováno na Lancaster.
- Bombardér se při plnění prvních úkolů osvědčil a sériová výroba byla postupně rozšířena i do dalších továren v Birminghamu, Elswicku a také do Kandského Maltonu.
- Lancaster byl jediný spojenecký bombardér s velkou pumovnicí, která byla schopna pojmout pumu Grand Slam o váze 10 000 kg.
- Největší slávu však Lancastery získali během operace Chastice se známou skákavou bombou konstruktéra Barnese Wallise.
- Cílem operace bylo zničení německých přehrad Möhne, Eder, Soroe a oslabit tak nacistickou válečnou výrobu.
- Prvním krokem k úspěšné operaci byla úprava letadel a trénink posádek pro noční nálety. Pro nácvik nočních podmínek byl kokpit osazen jantarovým sklem pro simulaci temného prostředí. Největší výzvou ale nebyla tma. Pilotovat ledadlo o hmotnosti 31 900 kg v konstantní výšce pouhých 18 m zvládli jen ti nejlepší z nejlepších. Jakákoli drobná odchylka o vypočtené letové hladiny shozu znamenala, že bomba netrefí svůj cíl.
- 617. britská bombardovací peruť vzlétla se speciálně upravenými Lancastery v noci z 16. na 17. května 1943. Každý stroj měl pod trupen připevněnou rotační skákající bombu, která po dopadu na hladinu poskakovala tak, aby překonala protitorpédové ochranné sítě a nakonec narazila do přehradní hráze.
- I když se nepodařilo pro velkou mlhu zničit hráz přehrady Sorpe, byl výsledek útoku pro nacistické Německo zdrcující. 330 milionů kubických metrů zaplavilo na toku 80 km². Zničeno bylo 125 válečných továren a 26 mostů.
- Celkem bylo v několika verzích vyrobeno 7 377 kusů.
- Poslední letadla byla vyřazena z výzbroje kanadského letectva v roce 1963.
Technické parametry:
- rozměry: rozpětí 31,09 m, délka 21,18 m, výška 5,97 m
- hmotnost 16 737 kg prázdná
- maximální vzletová hmotnost 31 900 kg
- pohonná jednotka 4x benzínový motor Rolls-Royce Merlin 224 o výkonu 1 208 kW kW
- maximální rychlost 434 km/h
- stoupavost 1,27 m/s
- maximální letová hladina 6 553 m
- objem palivových nárdží 8 200 l
- dolet 4 072 km
- výzbroj 8x kulomet Browning MG ráže 7,7 mm + podvěšená skákavá puma 4 200 kg
- posádka 7
Ze vzpomínek Davida Maltby:
,,My Britové jsme na čaji přímo závislí. Je to tradice a nehodláme se jí vzdát za žádných okolností, ale jednou nás čaj téměř připravil o život. Při nácviku nočních letů v dubnu 1943 jsme s naším Lancasterem vystoupali do výšky 2000 metrů a vyčkávali na rozkaz k nízkému přeletu na cvičný cíl. Ten den byla teplota v letové hladině hloboku pod bodem mrazu. Čekání na rozkaz jsme si chtěli zkrátit šálkem dobrého čaje. Sotva se v konvici začala vařit voda, tak zapraskala vysílačka a přišel rozkaz k prutkému sestupu s přeletem cíle ve výšce pouhých 18 metrů. Konvice s vařící vodou se během klesání převrhla a horká voda se rozstříkla na studenou kovovou podlahu. Během vteřiny se voda proměnila v hustou páru, která okamžitě vyplnila prostor palubního inženýra a kokpit. Několik vteřin jsme si neviděli ani na ruce, natož na přístroje, nebo rychle se přibližující zem před námi. Všechno dopadlo dobře, ale takou hloupost jsme již nikdy neudělali."
Návod na sestavení