Víte, že:
- Bombardér AVRO Lancaster vznikl vlastně tak, že se tým šéfkonstruktéra Roye Chadwicka pokoušel přepracovat sice oblíbený, ale nevýkonný model AVRO 679. A tak upravovali a upravovali až.... vzniklo úplně nové letadlo.
- Zcela nový stroj dostal 4 motory Rolls-Royce Merlin aby mohl poprvé vzlétnout 9. ledna 1941 z Woodfordského letiště.
- Původní jméno bombardéru bylo Manchester III a až později bylo přejmenováno na Lancaster.
- Bombardér se při plnění prvních úkolů osvědčil a sériová výroba byla postupně rozšířena i do dalších továren v Birminghamu, Elswicku a také do Kandského Maltonu.
- Díly na letadlo dodávalo 920 různých společností. Na celém výrobním procesu se podílelo 1 100 000 dělníků.
- Lancaster byl jediný spojenecký bombardér s velkou pumovnicí, která byla schopna pojmout pumu Grand Slam o váze 10 000 kg.
- Několik bombardérů bylo v zadní střelecké věži vybaveno střeleckým rádiolokátorem schopným navést palbu bez vizuálního kontaktu na vzdálenost 900 - 1 300 metrů.
- Celkem bylo v několika verzích vyrobeno 7 377 kusů.
- Smutná statistika říká, že z celkového počtu vyrobených kusů bylo v boji ztraceno 3 249 Lancasterů.
- Průměrný věk členů posádek byl 22 let.
- Mnoho bombardérů bylo po válce využito k přepravě válečných zajatců zpět do jejich zemí.
- Přibližně 120 kusů bylo v roce 1945 přestavěno pro námořní záchrannou službu.
- Poslední letadla byla vyřazena z výzbroje kanadského letectva v roce 1963.
Technické parametry:
- rozměry: rozpětí 31,09 m, délka 21,18 m, výška 5,97 m
- hmotnost 16 737 kg prázdná
- maximální vzletová hmotnost 31 900 kg
- pohonná jednotka 4x benzínový motor Rolls-Royce Merlin 224 o výkonu 1 208 kW kW
- maximální rychlost 434 km/h
- stoupavost 1,27 m/s
- maximální letová hladina 6 553 m
- objem palivových nárdží 8 200 l
- dolet 4 072 km
- výzbroj 8x kulomet Browning MG ráže 7,7 mm + podvěšená skákavá puma 4 200 kg
- posádka 7
Ze vzpomínek polského pilota RAF Janusze Erazm Szymanskiho:
,,Během nebezpečných misí jsme ve službách RAF žažili mnoho stresu, smutku a strachu, ale pokud si někdo myslí, že přes to všechno jsme ztratili smysl pro humor, tak se šeredně plete. Vzpomínám si jak náš pozemní personál vyzbrojoval můj Lancaster a mezi bomby naložil i obrovské dýně. Že je v letadle i něco navíc jsme zjistili hned během předletové kontroly, ale rozhodli jsme se tam dýně nechat. Jestli Němci ocenili, že se na ně kromě bomb sypaly i dýně nevíme, ale nám už nikdy nikdo něřekl jinak než Pumpkin bomber."
Návod na sestavení