Víte, že:
- Když americké námořnictvo hledalo náhradu za dosluhující stroje F4F Wildcat, nabídla společnost Grumman jejich modernizaci. Na několika letadlech Wildcat byly provedeny úpravy, ale hned první testy ukázaly, že to zkrátka nestačí.
- Nakonec se Grumman pustil do vývoje zcela nového palubního stíhače XF6F-1, kterého dnes známe jako F6F Hellcat.
- S novým letadlem poprvé vzlétl zkušební pilot Sheldon A. Converse 26. června 1942.
- Navržená konstrukce plně vyhovovala představám US námořnictva o palubním stíhači, který bude schopen získat nadvládu nad japonskými letadly.
- Během testů se ukázal obrovký potenciál nové konstrukce, který však nebyl plně využit. Výkon motoru Wright R-2600 byl nedostačující a konstruktéři se rozhodli pro sice těžší, ale výkonnější pohon Pratt & Whitney R-2800.
- Sériová výroba byla zahájena ještě před koncem roku 1942 a počátkem roku 1943 byly první kusy předány americkým jednotkám.
- První střet s Zery byl pro Japonce nepříjemným překvapením. I když si Zera uchovala lepší manévrovatelnost, tak vysoká rychlost, robustnost, odolnost, a silná výzbroj Hellcatů jasně ve vzduchu dominovala.
- Hellcat bylo prvním letadlem s patentovaným skládáním křídel "Sto-Wing", kdy sklopená křídla směřovala podél trupu letadla náběžnou hranou směrem dolů.
- V devíti různých verzích bylo během dvou let vyrobeno více než 12 275 kusů.
- Hellcaty během bojů v Pacifiku sestřelily 5 223 nepřátelských letadel.
- Po konci druhé světové války byla většina strojů přeložena do depozitů. Ve službě zůstaly pouze stroje vybavené nejnovějším radarem 5Ns.
- Poslední kusy byly definitivně vyřazeny z výzbroje v roce 1960.
Technické parametry:
- rozměry: rozpětí křídel 13,06 m, délka 10,24 m, výška 3,99 m
- hmotnost prázdného letadla 4 190 kg
- maximální vzletová hmotnost 6 992 kg
- pohonná jednotka hvězdicový motor Pratt & Whitney R-2800-10 o výkonu 1 491 kW
- stoupavost 13 m/s
- maximální letová hladina 11 430 m
- maximální rychlost 629 km/h
- pádová rychlost 135 km/h
- objem palivových nádrží 946 l
- dolet 2 460 km
- minimální délka dráhy pro vzlet 244 m
- výzbroj 6x kulomet M2 Browning ráže 12,7 mm + 1x torpédo Mark 13, nebo podvěšené neřizené střely Mk.3
- posádka 1
Ze vzpomínek pilota 2. námořní stíhací letky US Navy Edwarda "Butch" O´Hary:
,,Do bitvy o Tarawu jsme poprvé vyrazili s novými letadly Hellcat. Bylo to 20. listopadu 1943 a naším úkolem bylo krytí pozemních jednotek během vylodění na ostrůvku Betio. Od první minuty nešlo nic dobře. Hned po startu se od nás pro poruchu muselo odpojit jedno letadlo, ale to nejhořší mělo teprve přijít. Během přeletu jsme byli bez varování napadeni Japonci. Deset Zer útočilo od slunce a jejich přitomnost prozradily až svítící střely, které mi prolítly těsně před motorem. Nastal neskutečný zmatek. Nevím jak se to mohlo stát, ale vše se seběhlo tak rychle, že nebyl čas se bát. Pamatuji si, že jsem si instinktivně stáhl brýle na oči a něco ve mě vyplo všechny emoce. Ten den jsem sundal z oblohy pět Japonců a zbytek se rozprchl. Když jsem po návratu bezpečně přistál, tak mě všichni poplácávali po ramenou a vyptávali jak jsem to dokázal. Nevěděl jsem co říct a jediné co ode mne slyšeli bylo něco jako: asi jsem měl štěstí."
Návod na sestavení