Víte, že:
- Konstrukční práce na prototypu A-12 započaly již v 60. letech pod vedením geniálního konstruktéra Clarence ,,Kellyho" Johnsona.
- Když Spojené státy v přísném utajení vyvíjely letoun Blackbird, neměli Rusové ani tušení, že titan potřebný k výrobě draku letadla byl přes CIA nakupován právě v Rusku.
- Vše kolem vývoje a stavby prototypu podléhalo nejpřísnějšímu utajení aby, se pokročilé technologie nedostaly do rukou tehdejšího Sovětského svazu.
- Přes veškeré utajení ovšem soudruzi v Moskvě tušili, že USA pracují na novém moderním průzkumném letadle. Toto podezření vyvolala jedna fotografie z vesmíru.
- Když se u již dokončeného prototypu testovala radarová odrazivost, umístili pracovníci divize Skunk Works letadlo na 15 m vysoký sloup, aby stroj mohl být zaměřen a testován radary. Protože nad Kalifornskou základnou Burbank přelétal pravidelně ruský špionážní satelit, tak bylo letadlo vždy včas demontováno ze sloupu a ukryto v hangáru. Ruský satelit tedy vyfotografoval jen ten sloup, ale s jednu malou drobností. Testování radarem trvalo několik týdnů a letadlo během dne vrhalo stín a kalifornské slunce postupně vypálilo v trávě obrys Blackbirdu. Když se fotografie dostaly velitelům ruské špionáže, tak nález vyvolal za zdmi Kremlu opravdové zděší. Ještě v roce 1967 se Sověti v jedné ze špionážních teorií domnívali, že technologie pro vývoj letadla poskytla Spojeným státům mimozemská civilizace.
- První let se uskutečnil 25. ledna 1962.
- Letadlo bylo navrženo tak, aby mohlo operovat ve výšce 25 km zcela mimo dosah jakékoli protiletadlové obrany. Titanová konstrukce odolávala teplotám až 300 °C a umožnila bezpečné dosažení rychlosti až 3 529 km/h. Pokud byl stroj v menší výšce ohrožen odpálenou protiletadlovou střelou, stačilo jednoduše přitáhnout plynovou páku a Blackbird raketě uletěl.
- Ne vše ale bylo dokonalé. Letadlo se třením o vzduch při vysokých rychlostech zahřívalo a tepelná roztažnost prodloužila stroj až o 100 mm. Na křídlech proto byly vytvořeny dilatační spáry schopné tuto roztažnost vykompenzovat. Proto palivové nádrže za běžných teplot netěsnily a z letadla neustále unikalo palivo až do zahřátí trupu. Tato vlastnost značně zkracovala akční rádius.
- Původní typové číslo Blackbirdu bylo RS-71, ale americký prezident Johnson v projevu k veřejnosti spletl označení na SR-71 a to už letadlu zůstalo.
- Blackbird za dobu aktivní služby vytvořil několik světových rekordů. V roce 1976 dosáhl výšky 25 929 metrů, během následujícího letu rychlosti 3,29 Ma a v roce 1974 urazil vzdálenost mezi New Yorkem a Londýnem za 1 hodinu a 55 minut.
- Celkem bylo vyrobeno 32 ks. 12 ks bylo během testování, nebo následky nehod zničeno, ale žádný nebyl sestřelen.
- Poslední exemplář vyřadilo americké letectvo ze stavu 30. října 1998.
Technické parametry:
- rozměry: rozpětí křídel 16,94 m, délka 32,74 m, výška 5,64 m
- hmotnost prázdného stroje 30 600 kg
- maximální vzletová hmotnost 78 000 kg
- pohonná jednotka 2x proudový motor Pratt & Whitney J58-1 každý o tahu 144 kN
- maximální rychlost 3 995 km/h
- maximální letová hladina 25 900 m
- objem palivových nádrží 12 219 l
- dolet 4800 km
- stoupavost 60 m/s
- hlavní výzbroj systém pro elektronický boj, infra senzory, skenovací kamery vysokého rozlišení
- posádka 2
Pilot Gary "G" Power o misi na SR-71:
,,Během studené války jsem byl vyslán na misi, jejímž cílem bylo skenování vojenského zařízení v Sovětském svazu. Při klidném letu jsem pořidili všechny požadované záznamy. Když bylo hotovo, nastal čas na návrat a právě v tento okamžik jsme si na přístrojích všimli, že se nás sověti snaží zaměřit. Blackbird zahájil rušení signálu s posunem takže Rusové na svém monitoru viděli malou poskakující tečku, která se každou sekundu posouvala o desítky kilometrů v různých směrech. Umím si představit jejich údiv a zoufalství. "
Návod na sestavení