Víte, že:
- Velení Italské armády si ve 30. letech uvědomovalo nutnost modernizace vzdušných. Moderní a rychlá letadla světových výrobců byla vybavena řadovými kapalinou chlazenými motory, kterých v Itálii nebyl dostatek.
- V roce 1936 byla společnost Macchi Aeronautica v čele s konstruktérem Mariem Castoldim pověřena vývojem nového typu stíhače.
- M. Castoldi jednoduše použil drak staršího typu C.200, který byl natolik kvalitní, že na něm nebylo co zlepšovat, upravit křídla a poslední co zbývalo dořešit byl motor. domácí produkce.
- Jako vhodné řešení se nabízel upravený automobilový motor Alfa Romeo, ale úpravy pro stíhací letoun byly velmi náročné a drahé. První prototyp vzlétl sice se strarším, ale spolehlivým motorem Issota Fraschini.
- Pro navazující sériovou výrobu zakoupila Alfa Romeo licenci na výrobu leteckých motorů Dailmler.
- První let se uskutečnil 10. srpna 1940 z podnikového letiště Guidomia. Prototyp ještě zcela neodpovídal plánované sériové podobě a měl několik nedodělků a provizorních řešení, které měly být později odstraněny, ale jak to u italské techniky bývá, tak se z provizoria stal standard.
- I přes všechny nedostatky bylo Macchi C.202 mimořádně dobré letadlo.
- Spojenečtí piloti o italské stíhačce moc informací neměli a o to větším překvapením pro ně bylo setkání na obloze v červnu 1943 nad jižní Itálií.
- Ve dvou továrnách bylo celkem vyrobeno 1 150 ks.
- Poslední letadla byla z italského letectva vyřazena v roce 1951.
- Do dnešních dnů se dochovaly pouze dva exempláře. Jeden z nich je vystaven v National Air and Spare Museum ve Washingtonu.
Technické parametry:
- rozměry: rozpětí křídel 10,58 m, délka 8,85 m, výška 3,49 m
- hmotnost prázdného stroje 2 491 kg
- maximální vzletová hmotnost 2 930 kg
- pohonná jednotka řadový 12válcový motor Alfa Romeo R.A. 1000 R.C.41-I Monsone o výkonu 864 kW
- stoupavost 18,1 m/s
- maximální rychlost 600 km/h
- maximální letová hladina 11 500 m
- objem palivových nádrží 355 l + 82 l v přídavné interní nádrži
- dolet 765 km
- hlavní výzbroj 2x kulomet Breda-Safat MGs ráže 12,7 mm + 2x kulomet Breda-Safat MGs ráže 7,7 mm
- přídavná výzbroj 2x 50 kg letecká puma
- posádka 1
Ze vzpomínek pilota RAF T. C. Parkera 242. peruť:
"Když jsem se poprvé setkal s Macchi C.202 ve vzduchu, byl to pro mě šok. Jeho obratnost byla fascinující, skutečný tanec mezi oblaky a když jej pilotoval zkušený pilot, stal se z něj velmi nebezpečný stroj. Jedinou naší výhodou bylo, že italští piloti neměli k boji motivaci a většinou se raději stáhli."
Návod na sestavení