Víte, že:
- S objevem kola někde v eurasijských stepích 4 tisíce let před naším letopočtem vznikly i první povozy.
- První písemná znímka o použití válečných vozů pochází z roku okolo 2500 před naším letopočtem.
- Velmi dobrými staviteli byli Egypťané, kteří dokázali vyrobit pevný a rychlý vůz o váze pouhých 38 kg. Nicméně Římané dovedli výrobu a taktiku nasazení k dokonalosti.
- Římské legie využívaly při svých taženích válečné vozy ve velkých počtech.
- Standardní taktikou byly rychlé výpady 1-2 osoby v každém voze za maximální rychlosti. Bránící se pěchota tak nemohla před útokem uniknout.
- Národy napadané římany byly nuceny stavět vlastní vozy k dosažení rovnováhy sil na bojišti.
- Nic netrvá věčně a vojsko Alexandra Velikého přišlo s taktikou jak se útoku vozů bránit. Poprvé se tak stalo v bitvě u Gaugamél a vozy typu Chariot ztratily svůj význam.
- V Římské říši si vozy dále zachovávaly svou popularitu ať už při hrách, nebo slavnostních ceremoniálech.
- Jedním z nejpopulárnějších obřadů byl Triumf, který měl veřejně ocenit statečného velitele.
- Aby takový velitel mohl být senátek oceněn musel plnit dvě podmínky. Porazit nepřítele ve "spravedlivé" válce a muselo zahynout nejméně 5 000 nepřátel.
- Když byly podmínky splněny, vojevůdce mohl nosit odznak Ornamenta Triumphalia.
Technické parametry:
- rozměry: délka včetně oje 3-4 m, šířka 2 m
- hmotnost dle případného oplechování 200 - 400 kg
- útočná rychlost 30 km/h, v případě kvalitního stravování pohonné jednotky až 38 km/h
- pohonnáí jednotka 2 x kůń typu Murges, nabo Sardinian,
- posádka 2 (vozataj a bojovník)
Římský zákon Lex Julia de vi publica:
,,Vozataj vedoucí svůj povoz po Viae Romana nechť ustraní se před povozem větším, aby projet mohl."
Návod na sestavení