Víte, že:
- Německá továrna na luxusní vozy HORCH v saském městě Zwickau se po druhé světové válce dostala pod okupační správu SSSR. Sovětský svaz vybavení továrny rozkradl, nebo zničil a na troskách původní automobilky vznikla v rámci NDR nová společnost VEB Sachsenring Automobilwerk Zwickau.
- V 60. letech 20. století přibývalo nespokojených obyvatel východního bloku, kteří se pokoušeli všemi možnými prostředky dostat na západ. Vzniklá situace výrazně přispěla k rozhodnutí NDR zahájit urychleně vývoj levného automobilu pro pracující lid, který by postavil NDR na kola.
- Nakonec v roce 1955 vznikl předchůdce Trabantu, vůz AWZ P70, který měl karoserii vyrobenou z Duroplastu. K legendárnímu Trabantu už bylo velmi blízko.
- Konstrukce Trabantu byla založena na technice západoněmeckého vozu Lloyd LP 300/400.
- Z důvodu nedostatku kvalitních ocelových plechů bylo rozhodnuto o sériovém použití laminátu plněného bavlnou na výrobu karosérií a tak se 7. listopadu 1957 začal psát příběh legendy, když z výrobní linky sjelo prvních 50 ks Trabantů 500.
- V roce 1964 byla karosérie přepracována pod označením 601.
- Limity socialistického hospodářství neumožňovaly další modernizaci vozů a výrobních technologií a tak například kontrola kvality nového motoru neprobíhala na diagnostice, ale ,,zkušeným" uchem mistra motorárny.
- Název Trabant údajně pochází ze slova dráb (voják) a do němčiny se dostalo s husitskými vojsky jako ,,drabant", nebo také souputník a satelit.
- V roce 1977 byla cena vozu 36 500 Kčs což byl 15 násobek tehdejšího platu. V přepočtu na aktuální ceny by Trabant dnes stál asi 600 000 Kč.
- Pořízení nového vozu však nebylo snadné. Někteří zákazníci čekali na vůz až 10 let od zápisu do speciálních pořadníků. V některých zemích východního bloku byl režim tak přísný, že nákup nového vozu musel schválit zaměstnavatel a místní úřad.
- Čekací lhůta na nový Trabant byla až 10 let.
- Vozům Trabant se můžeme vysmívat, hanět, nebo si z nich dělat legraci, ale snad žádné jiné evropské auto se nestalo tak slavnou legendou.
- Laminátová konstrukce karoserie z Duroplastu předběhla dobu o 50 let a ani dnes byť technologie kompozitních materiálů jsou mnohem dostupnější, nejsou moderní vozy s výjimkou supersportů vyráběny z laminátu.
- Vozy řady 601 se vyráběly až do roku 1990.
- Celkem bylo v různých verzích vyrobeno 3 100 000 ks.
- Trabant si od uživatelů vysloužil mnoho přezdívek jako například ,,Modrofuk", ,,Trsátko", nebo ,,Pryskyřičník pádivý".
Technické parametry:
- rozměry: délka 3,36 m, šířka 1,5 m, výška 1,44 m
- hmotnost 615 kg
- pohonná jednotka dvoutaktní dvouválcový benzínový motor 600 ccm o výkonu 19 kW
- maximální rychlost 100 km/h
- zrychlení z 0-100 km/h 25s
- počet převodových stupňů 4 vpřed + 1 vzad
- spotřeba paliva 6l / 100 km
- objem palivové nádrže 26 l
Jeremy Clarkson o automobilu Trabant:
„Trabant je jako auto, které se rozhodlo, že svým řidičům práci znepříjemní, ale jinak je to ikona.“
Návod na sestavení