Víte, že:
- V roce 1941 o státní zakázku pro armádu USA soutěžily 3 společnosti American Bantam, Willys-Overlan a Ford Motors.
- Soutěž nakonec vyhrál Willys Overland Motors Ltd., jelikož nabídl cenu pouhých 739 USD a tím započala slavná éra vozů Jeep.
- Kontsruktérem vozu byl Karl Probst, který navrhl základní koncept a design během dvou dnů.
- Společnost Willys dokázala zahájít sériovou výrobu 73. den po schválení projektu. Taková flexibilita je v dnešním automobilovém průmyslu nemyslitelná.
- Zatím co Willys dodával vozy americké armádě, tak společnosti American Bantam a Ford dostali zakázky od Sovětského svazu a Velké Británie.
- Vozy Willys používaly také britské jednotky Special Air Service v boji proti jednotkám německého Afrikakorpsu.
- SAS původně vznikla v roce 1941 jako skupina dobrovolníků sestávající většinou z bývalých členů Commandos.
- Hlavním úkolem vojáků SAS v severní Africe během druhé světové války bylo napadání a ničení nacistických leteckých základen hluboko za frontovou línií. A byli v tom mimořádně úspěšní.
- Během několika měsíců zničili speciálové přes 250 německých letadel na zemi což mělo devastující účinky na německou převahu ve vzduchu.
- Jednotky SAS jejichž počet nepřekročil 2 500 můžů byly nasazovány na ty nejtěžší úkoly. Na jaře 1945 když bylo zřejmé, že se válka blíží ke konci, byly jednotky bezpečně staženy do Británie a dalších bojů se již neúčastnily.
- Stát se členem SAS je mimořádně náročné. Z 200 kandidátů dokončí náročný výcvik maximálně 30 uchazečů. Podmínkou pro přijetí je zvládnutí 64 km pochodu s plnou výbavou přes vrchol Pen y Fan v čase do 20 hodin. Ihned co rekruti dorazí do cíle následuje běh na vzdálenost 6 400 m a 3 200 m plavání. V následujících dnech pokračuje výcvik orientačním přesunem v Belize a Bruneji s výcvikem bojových umění. Výcvik je ukončen 36 hodinovým tréninkem odolnosti vůči výslechu. Co myslíte, zvládli byste to?
Technické parametry:
- délka 3,36 m, šířka 1,57 m, výška se střechou 1,4 m
- hmotnost 1 050 kg
- pohonná jednotka 4 válcový benzínový motor Willys L134 GO DEVIL o výkonu 45 kW
- počet převodových stupňů 3 vpřed a 1 vzad + redukce
- objem palivové nádrže 68 l
- dojezd 480 km
- spotřeba paliva 14,1 l/100 km
- rychlost 105 km/h
- brodivost 0,53 m
- počet sedadel 1 + 3
- výzbroj 2x kulomet Vickers K.303 ráže 7,7 mm + 1x kulomet Browning M2HB ráže 12,7 mm
Ze vzpomínek Tonyho Palmera SAS:
"Jedna z našich zvláštních operací se odehrála v lednu 1942 v Lybii. Naším úkolem byl přepad základny Afrikakorpsu. Nešlo však o operaci na jaké jsme byli zvyklí. Naším úkolem nebylo ničení nepřátelských cílů, ale vyvolání zmatku a chaosu u německých vojáků. Stříleli jsme do vzduchu, křičeli a dělali hluk vším co bylo po ruce, zatím co druhá skupina kradla z německých skladů veškeré zásoby paliva a munice. Akce byla úspěšná a jak jsme se dozvěděli později, chybějící zásoby znemožnily Němcům realizovat plánovaný útok na jednotky pravidelné britské armády. Získali jsme tak našim klukům čas k vybudování obranných postavení."
Návod na sestavení