Víte, že:
- Lehká houfnice WESPE vznikla v roce 1942 stavbou střelecké věže na podvozcích zastaralých tanků Panzer II.
- Konstruktérem stroje byl německý inženýr Alfred Becker, který využil metody reverzního inženýrství za pomoci ukořistěných houfnic Sextox a M7 Priest.
- Vzniklo tak poměrně obratné a nebezpečné dělo nepřímé palebné podpory s hlavní ráže 105 mm.
- Věž s kanónem byla otevřená což snižovalo ochranu posádky před nepřátelskou pěchotou.
- Služba člena posádky houfnice WESPE nebyla jednoduchá. Jedinou možností jak se chránit před nepřízní počasí na východní frontě byla napínaná olejem impregnovaná plachta, která se však tlakem ze zpětného rázu často trhala.
- Houfnice vezla na palubě zásobu 90 tříštivých granátů s efektivním dostřelem 8 400 m. Dva až tři kusy munice byly osazeny protipancéřovou hlavicí.
- Do roku 1944 bylo ve společnosti Famo-Ursus ve Varšavě vyrobeno celkem 676 kusů.
- Do dnešních dnů se dochovalo jen asi 6 ks. Jeden z nich je vystaven v německém tankovém muzeu Munster.
Technické parametry:
- rozměry: délka 4,81 , šířka 2,28 m, výška 2,30 m
- hmotnost 11 480 kg
- pancéřování 5 - 30 mm
- pohonná jednotka benzínový motor Maybach 6V HL 62 TRM o výkonu 103 kW
- maximální rychlost 40 km/h
- dojezd 220 km
- hlavní výzbroj houfnice leFH 18/2 ráže 105 mm
- posádka 5
Ze vzpomínek Wilhelma Kirchnera - 3. Panzerarmee:
"Naše ,,Vosa" byla rychlá, obratná a náš útok byl devastující. Byl to náš domov, zbraň i pevnost. Cítili jsme se neporazitelní. To ale rychle přešlo. Při operaci v Kurském oblouku se nám pokazil motor. Bez motoru nemůžete manévrovat a bez manévrování vás čeká jen to jediné. Během vteřiny jsme se z neohrožených rytířů proměnili na ustašené myši. Ptáte se co jsme udělali? Já vám to řeknu. Utekli ! "
Návod na sestavení