Víte, že:
- První sériové stroje s označením Dr. I byly doručeny na frontu v demontovaném stavu 11. října 1917 a již druhý den bylo první letadlo připraveno ke startu.
- Veřejností je stíhač Fokker Dr. I vnímán jako nejslavnější letadlo první světové války, ale ve skutečnosti měl stroj mnoho technických nedostatků.
- Trojplošníková konstrukce s přebytkem vztlaku umožňovala pilotovi divoké mánévry, ale rychlost v letové hladině byla nízká a střemhlavý let pomalý.
- Také díky rotačnímu motoru dokázal stíhač manévrovat do pravých zatáček doslova ,,na pětníku".
- Mnoho letadel bylo zničeno z důvodu technických nedostatků, kdy například špatně propočtená zátěž na horní křídlo způsobovala jeho zhroucení, nebo že při navlhnutí ledadla docházelo ke stržení potahu křídla.
- Dalším problémem byl za první světové války akutní nedostatek ricinového oleje a náhradní mazivo Voltol způsobovalo četné selhání motorů.
- Svou slávu zíslalo letadlo Fokker hlavně díky německému leteckému esu jménem Manfred Albrecht svobodný pán von Richthofen přezdívaný Red baron s 80 sestřely.
- M. Richthofen byl nakonec sestřelen náhodnou kulkou australské pěchoty při nízkém přeletu nad zemí při tvrdohlavém pronásledování protivníka hluboko v nepřátelském území.
- První vážné zranění z června 1917 kulkou do čelního laloku mu způsobilo změnu povahy a proto se pouštěl do riskantních situací, které by dříve řešil ústupem.
- Letadlo bylo červené prostě proto, že ho tak natřeli již ve výrobním závodě a ne na přání pilota jak praví legenda.
- S příchodem modernějšího stroje DR. VII byly všechny trojplošníky postupně vyřazeny a převedeny k leteckým školám jako ideální stroj pro letecký výcvik.
- Celkem bylo vyrobeno 320 ks.
Technické parametry:
- rozměry: rozpětí 7,19m, délka 5,77m, výška 2,95m
- hmotnost prázdná 406 kg, vzletová 586 kg (z toho motor 156 kg)
- pohonná jednotka 9 válcový rotační motor Oberursel UR. II o objemu 15,07 L a výkonu 110 k
- maximální letová rychlost 185 km/h
- pádová rychlost 72 km/h
- dolet 300 km
- maximální letová hladina 6100 m
- stoupavost 5,7 m/s
- hlavní zbraň 2x synchronizovaný kulomet Spandau MG 08/15 ráže 7,92 mm (1 000 nábojů celkem)
- rychlost střelby až 450 ran / min.
- dostřel 1 200 m
Manfred von Richthofen pro propagandistický deník Vossische Zeitung březen 1918:
Pro létání jsem byl zrozen, ale moje cesta do kokpitu nevedla přímo. S respektem k rodinné tradici jsem nastoupil k jezdectvu. Hned v prvních týdnech války se ukázalo jak neúčiné jezdectvo v moderní válce je a náš regiment byl zrušen. Mě přeřadili do skladu. No ano, skutečně jsem několik týdnů dohlížel na stav sýrů a vajec, ale to nebylo nic pro mne. Konečně v roce 1915 bylo mé žádosti o vstup do Luftstreikräfte vyhověno. Dál už to asi znáte..."
Návod na sestavení