Víte, že:
- Automobilka Fabryka Samochodów Osobowych byla založena polskou vládou v roce 1951 za pomoci společnosti Fiat.
- Polská vláda nejdříve za licenci nabídla milion tun uhlí, ale nakonec zaplatila v roce 1948 Fiatu 130 miliónů Zlotých za technickou dokumentaci a dalších 250 miliónů za lisovací formy a nástroje.
- Verze vozu 125p byla ve výrobě od roku 1983 a skončila až v roce 1991.
- V Egyptě, kde se tato auta vyráběla také, se vozy FSO těšily velké oblibě a poslední kus sjel z výrobní linky až koncem roku 2002.
- Celkem bylo vyrobeno 1 445 689 ks a z toho šlo 874 966 ks na vývoz.
- První auta byla vyráběna z originálních dílů FIAT.
- Všechna kola byla osazena kotoučovou brzdou což bylo na dobu vzniku velmi pokrokové řešení.
- Cena v Československu byla stanovena společností Mototechna na 68 400 Kčs, tedy přepočítáno na dnešní ceny asi 800 000 Kč.
- Na dobu vzniku šlo vlastně o moderní velmi bezpečný automobil.
Technické parametry:
- pohonná jednotka benzínový motor 1 481 cm3 o výkonu 55 kW
- maximální rychlost 155 km/h
- zrychlení z 0-100 km/h za 17 s
- kombinovaná spotřeba paliva 8,6 l/100 km
- objem palivové nádrže 45 l
- hmotnost 970 kg
- počet míst 5
- rozměry délka 4 230 mm, šířka 1 625 mm, výška 1 440 mm
- rozvor 2 505 mm
- převodovka manuální 4, nebo 5 stupňová
Polský televizní pořad "Automobilista" o FSO 125p:
,,FSO ve verzi KOMBI je moderní a dostupný vůz pro každého. Automobil je postaven do těžkých podmínek s ohledem na vysokou spolehlivost." Nutno dodat, že tento pořad byl pod přísným politickým dohledem. Ve skutečnosti byl automobil FSO pro polskou věřejnost prakticky nedostupný ať již pro jeho cenu, nebo zkrátka proto, že se jich nevyrábělo dost. Velkým problémem byla koroze. Zákazníci přebírali nové vozy často s pokročilou korozí podvozku a tak často první jízda šťastného majitele vedla rovnou do servisu. O těchto skutečnostech se však pořad Automobilisti zmínit nemohl.
Návod na sestavení