![](/files/static_pages_files/images/Banner_3131.png)
Víte, že:![](/files/static_pages_files/images/3131_foto%204.png)
- Vývoj stíhače tanků MARDER započal v roce 1941 ve společnosti Alkett.
- Základem pro nový stroj posloužil vynikající tankový podvozek československé konstrukce LT-38, který vyráběla společnost ČKD Praha pod německou okupační správou.
- Na prvních kusech byly použity jako hlavní zbraň ukořistěné sovětské kanóny F-22 přejmenované na PaK 36. Pozdější verze již dostaly německé hlavně PaK 40/3.
- Stroj měl otevřenou nástavbu s lehkým pancéřováním, což byl nedostatek, který se plně projevil v bojích na východní frontě. Verze M již měla silnější pancéřování a přepracované uložení motoru.
- Otevřená korba se v případě nepřiznivého počasí překrývala nepromokavou plachtou.
- Mardery byly ve větších počtech kromě východní fronty nasazeny také v Africkém tažení k ničení převahy britských tanků.
- Partně nejznámější bitvou do které tato vozidla zasáhla byla Druhá bitva u El Alameinu.
- Nově jmenovaný britský velitel Bernard Law Montgomery vypracoval plán s názvem Lighfoot a později Supercharge. Za těžkých ztrát se nejdříve podařilo zastavit postup německých jednotek a v listopadu 1942 oslabit německé síly natolik, že spojenci definitivně získali převahu v Africe.
- Velitel německých sil Erwin Rommel si byl dobře vědom reality na bojišti a rozhodl se neuposlechnout přímý rozkaz Hitlera, který zakázal jakýkoli ústup. Pro Rommela mělo toto rozhodnutí později vážné důsledky, ale to je už jiný příběh.
- Celkem bylo v různých verzích vyrobeno 1 736 ks.
- Po druhé světové válce byly stíhače tanků zařazeny do výzbroje Československé armády pod označením ST-II.
Marder III technické parametry:![](/files/static_pages_files/images/3131%20foto_3.png)
- délka 6,43 m, šířka 2,06 m, výška 2,5 m
- hmotnost 10 700 kg
- síla čelního pancíře až 50 mm
- pohon benzínový 6 válcový motor Praga EPA I/II o objemu 3 297 cm³ o výkonu 93 kW
- počet převodových stupňů 5 vpřed + 1 vzad
- maximální rychlost 42 km/h na silnici a 15 km/h v terénu
- objem palivové nádrže 220 litrů
- dojezd 190 km po silnici a cca 95 km v terénu
- maximální hloubka brodivosti 0,9 m
- hlavní zbraň kanón PaK 36 L/54 ráže 76,2 mm (27 nábojů), efektivní dostřel 300-500 m, maximální dostřel 5 500 m
- sekundární zbraň kulomet MG 37 ráže 7,92 mm (1 200 nábojů)
- posádka 4
PaK 38 L/60 technické parametry:![](/files/static_pages_files/images/3131_Pak%20schema.jpg)
- určení: protitankový kanón
- hmotnost 830 kg
- cestovní hmotnost 1 000 kg
- délka hlavně 3,00 m
- ráže 50 mm
- maximální dostřel 2700 m
- rychlost střelby 13 ran / min.
Johannes Erwin Eugen Rommel:
,,Britové jsou těžký protivník. Napsali nejlepší vojenskou doktrínu světa. Naštěstí ji nikdy nečetli."
Návod na sestavení