
Víte, že:
- Tank Mark V H41 jako jeden z 11 celosvětově dochovaných kusů vyrobila v roce 1918 britská společnost Metro-Cammell v Birminghamu.
- Šlo o vylepšenou verzi předchůdce Mark IV se zadním podpěrným kolem.
- První nasezení tanků v bitvě na Sommě donutilo Němce kopat širší zákopy, které tanky nebyly schopné překonat a právě proto byl Mark V delší než jeho předchůdci. Praxe však ukázala, že maximální hranice pro překročení zákopu zůstala na hodnotě 3 metrů. Z tohoto důvodu vozila posádka speciální klády z lepeného dřeva, které mohli použít jako most. Vylézt z tanku a umístit kládu během bitvy, byl však nesplnitelný úkol. Nepomáhala ani hmotnost systému okolo 1500 kg. K nasazení mostů došlo v listopadu 1917 u Cambrai a potom už nikdy.
- Mark V díky větší délce mohl mít pár bočních dveří navíc. Dvěře využívala posádka vyložení děl do nově dobytých zákopů.
- Tank pojmul až 15 členů posádky, ale pravda je taková, že s ohledem na podmínky uvnitř tanku (teplota 50°C, zplodiny motoru a tvrdá jízda) způsobily, že posádka po opuštění tanku nebyla pro vyčerpání schopná žádné akce.
- V tanku Mark V byl také poprvé použit nový motor Harryho Ricarda a ovládání směru jízdy pákou. V předchozích verzích bylo k zatáčení nutné koordinovat úkony čtyř osob.
- Tank měl na zádi dvouramenný semafor pro jednodochou komunikaci s dalšími tanky ve formaci.
- Jako mimořádně nešťastné bylo umístění jedné z palivových nádrží nad hlavou řidiče. Co se po zásahu nádrže stalo si jistě umíte představit.
- Celkem bylo ve dvou verzích vyrobeno 400 ks.
- Mark V byl posledním britským tankem kosodélníkového tvaru.
Technické parametry:
- rozměry: délka 8,05 m, šířka 3,91 m, výška 2,64 m
- hmotnost 29 465 kg
- pancéřování přední 16 mm, boční 12 mm, zadní 12 mm, horní a spodní 8 mm
- pohonná jednotka benzínový 19 litrový šestiválec Ricardo o výkonu 110 kW
- objem palivové nádrže cca 450 l
- spotřeba paliva 2,2 l / km
- počet převodových stupňů 4 vpřed + 1 vzad
- rychlost na silnici 4-7 km/h
- dojezd 45-72 km
- hlavní zbraň 2x kanón Hotchkiss ráže 57 mm (207 střel)
- sekundární zbraň 4x kulomet Hotchkiss Mk 1 ráže 7,7 mm
- posádka 8
Ze vzpomínek generálmajora Sira Johna Fredericka Charlese Fullera:
"Vzpomínám si na den, kdy naše jednotky obdržely první Mark V. Sám jsem si do jednoho vlezl, abych jej osobně otestoval. Uvnitř panovalo dusno a hluk motoru byl ohlušující. Stroj se otřásal při každém pohybu, ale bylo jasné, že jsme vytvořili něco, co mělo potenciál změnit budoucnost válčení. Důstojníci nadšení z nových tanků navrhli pokusnou jízdu, jejímž cílem bylo překonat navršenou hromadu klád. Mechanik potěšený touto výzvou spustil motor a pomalu se přiblížil k navršeným kládám. Všichni jsme s napětím sledovali, jak se mohutná hromada oceli přibližuje k dřevěné konstrukci. Náhle však tank nečekaně sklouzl do mělkého bahnitého kráteru a zadní pásy se začaly bezmocně protáčet. Když už se zdálo, že se stroj z bláta vyhrabe, tak se svezl přes pravý pás a s žuchnutím dopadl na zásobovací vozík plný konzervovaných fazolí. Ten den byly k večeři fazole s blátem."
Návod na sestavení