
Víte, že:
- Lehké obrněné průzkumné vozidlo Sd.Kfz 222 bylo vlastně již druhou generací s vylepšeným pancéřováním a rychlopalným kanónem KwK.
- Základem pro vozidlo posloužila univerzální podvozková platforma Horch 801. Toto dostupné řešení snižovalo výrobní náklady a zjednodušovalo servis.
- Oproti předchůdci měl stroj celou řadu vylepšení. Pro zajímavost můžeme uvést třeba okapovou lištu nad předním průzorem. Tato malá drobnost konečně vyřešila problém řidiče, kterému dešťová voda dříve tekla přímo na hlavu.
- Další zajímavostí je natáčení obou náprav pro lepší manévrovatelnost. Velmi důmyslně bylo řešeno i sání vzduchu a nezávislé zavěšení kol. Mnoho technických inovací se dodnes používá u osobních vozů Audi.
- Seriová výroba byla zahájena v roce 1938 a během následujících 4 let bylo vyrobeno 989 kusů. Sd.Kfz. 222 tak bylo nejpočetnějším obrněným kolovým vozidlem Wehrmachtu.
- Zajímavostí je, že vozidla nebyla vybavena rádiostanicí protože německé velení počítalo s vytvořením malých bojových skupin o několika vozidlech, které by vždy provázel přidělený rádiovůz.
- Obrněné vozy se v prvních měsících války velmi osvědčily. Nasezení v Africe a na východní frontě vzhledem k omezené pohyblivosti v těžkém terénu již nebylo tak úspěšné a postupně došlo k nahrazení typem 250.
- Některé kusy byly vybaveny dvojím řízením. Jedno pro jízdu vpřed a druhé pro jízdu vzad.
- Nacistické Německo dokonce v roce 1938 prodalo 12 vozidel Číně, která je paradoxně nasadila proti německým spojenců - Japoncům.
- V době vzniku byla pořizovací cena obrněného vozu 23 420 Říšských marek, tedy dnes přibližně 2 445 470 Kč.
Technické parametry:
- rozměry 4,8 m, šířka 1,95, výška 2,0 m
- hmotnost 4800 kg
- pancéřování 8-14,5 mm
- pohonná jednotka benzínový 8válec 3.8 Horch o výkonu 66kW
- počet převodových stupňů 5 vpřed + 1 vzad
- maximální rychlost 80 km/h
- objem palivové nádrže 100 l
- dojezd 350 km
- výzbroj 1x kanón KwK 30 ráže 20 mm + 1x kulomet MG 34 ráže 7,92 mm
- posádka 3
Ze vzpomínek velitele průzkumné jednotky majora Carla Marzahn:
,,Během tažení Francií jsme se s naším průzkumným vozidlem Sd.Kfz dostali na rozlehlou farmu nedaleko Saint-Gratien. Zprvu to vypadalo jako ideální past, ale po krátkém opatrném průzkumu a k našemu překvapení byla zcela opuštěná. Zaměstnanci farmy se patrně rozutekli sotva co zahlédly naše vozidla. Ve zvláštních budovách napůl zapuštěných do země jsme objevili regály plné zrajících sýrů. Po týdnech monotónní vojenské stravy nám to přišlo jako příjemné zpestření a každý kousek volného místa jsme zaplnili sýrem. Nebyl to dobrý nápad. Interiér pancéřového vozu se umí pod slunečními paprsky pěkně rozehřát a některý sýry doslova odtekly do míst a skulin odkud jsme je už nikdy nedostali. Nám to tak nepřišlo, ale když jsme na dočasném schromaždišti u Beauvais vystoupili z vozu, tak se nás všichni ptali co nám to k čertu v tom autě zdechlo."
Návod na sestavení