Vozy Trabant vyráběla automobilka Sachsenring v saském městě Zwickau.
Název Trabant pochází ze slova dráb (voják) a do němčiny se dostalo s husitskými vojsky jako ,,drabant", ale také to znamené průkopník.
V roce 1977 byla cena vozu 36 500 Kčs což byl asi 15 násobek platu.
Čekací lhůta na nový Trabant byla až 10 let.
Je to ta samá automobilka, která zprvu vyráběla luxusní vozy P240 německých prominentů.
Prvních 50 prototypů vozů Trabant sjelo z výrobní linky 7. listopadu 1957 v den 40. výročí Velké říjnové socialistické republiky.
Vozům Trabant se můžeme vysmívat, hanět, nebo si z nich dělat legraci, ale snad žádné jiné evropské auto se nestalo tak slavnou legendou.
Konstruktéři vozu přišli již v roce 1957 s naprosto revolučním materiálem Duroplast na výrobu karoserie a předběhli tak vývoj o celých 50 let.
Ani dnes se nevyrábí masově vozy s celokompozitovou karoserií, byť technologie laminace jsou daleko dostupnější než v 60. letech.
Vozy řady 601 se vyráběly až do roku 1990.
Celkem se vyrobilo v různých verzích 3 100 000 ks.
Vozům se přezdívalo Modrofuk, Trsátko, nebo Pryskyřičník pádivý.
Limity socialistického hospodářství neumožňovaly průběžnou modernizaci vozů a výrobních techlogií a tak například kontrola kvality nového motoru byla prováděna poslechem ,,zkušeným" uchem mistra motorárny.
Technické parametry:
rozměry: délka 3,36 m, šířka 1,50 m , výška 1,46 m
hmotnost 610 kg
karoserie Duroplast 2 dveřový sedan
pohonná jednotka vzduchem chlazený 2válcový motor 594 cm³ o výkonu 19 kW