Německá továrna na luxusní vozy HORCH v saském městě Zwickau se po druhé světové válce dostala pod okupační správu SSSR. Sovětský svaz vybavení továrny rozkradl, nebo zničil a na troskách původní automobilky vznikla v rámci NDR nová společnost VEB Sachsenring Automobilwerk Zwickau.
V 60. letech 20. století přibývalo nespokojených obyvatel východního bloku, kteří se pokoušeli všemi možnými prostředky dostat na západ. Vzniklá situace výrazně přispěla k rozhodnutí NDR zahájit urychleně vývoj levného automobilu pro pracující lid, který by postavil NDR na kola.
Nakonec v roce 1955 vznikl předchůdce Trabantu, vůz AWZ P70, který měl karoserii vyrobenou z Duroplastu. K legendárnímu Trabantu už bylo velmi blízko.
Konstrukce Trabantu byla založena na technice západoněmeckého vozu Lloyd LP 300/400.
Z důvodu nedostatku kvalitních ocelových plechů bylo rozhodnuto o sériovém použití laminátu plněného bavlnou na výrobu karosérií a tak se 7. listopadu 1957 začal psát příběh legendy, když z výrobní linky sjelo prvních 50 ks Trabantů 500.
V roce 1964 byla karosérie přepracována pod označením 601.
Limity socialistického hospodářství neumožňovaly další modernizaci vozů a výrobních technologií a tak například kontrola kvality nového motoru neprobíhala na diagnostice, ale ,,zkušeným" uchem mistra motorárny.
Název Trabant údajně pochází ze slova dráb (voják) a do němčiny se dostalo s husitskými vojsky jako ,,drabant", nebo také souputník a satelit.
V roce 1977 byla cena vozu 36 500 Kčs což byl 15 násobek tehdejšího platu. V přepočtu na aktuální ceny by Trabant dnes stál asi 600 000 Kč.
Pořízení nového vozu však nebylo snadné. Někteří zákazníci čekali na vůz až 10 let od zápisu do speciálních pořadníků. V některých zemích východního bloku byl režim tak přísný, že nákup nového vozu musel schválit zaměstnavatel a místní úřad.
Čekací lhůta na nový Trabant byla až 10 let.
Vozům Trabant se můžeme vysmívat, hanět, nebo si z nich dělat legraci, ale snad žádné jiné evropské auto se nestalo tak slavnou legendou.
Laminátová konstrukce karoserie z Duroplastu předběhla dobu o 50 let a ani dnes byť technologie kompozitních materiálů jsou mnohem dostupnější, nejsou moderní vozy s výjimkou supersportů vyráběny z laminátu.
Vozy řady 601 se vyráběly až do roku 1990.
Celkem bylo v různých verzích vyrobeno 3 100 000 ks.
Trabant si od uživatelů vysloužil mnoho přezdívek jako například ,,Modrofuk", ,,Trsátko", nebo ,,Pryskyřičník pádivý".
Technické parametry:
rozměry: délka 3,36 m, šířka 1,5 m, výška 1,44 m
hmotnost 615 kg
pohonná jednotka dvoutaktní dvouválcový benzínový motor 600 ccm o výkonu 19 kW