Víte, že:
- Armádu Spojených států zásobovalo vozidly více jak 120 výrobců, což neúnosně zatěžovalo logistiku náhradních dílů i provádění oprav, a proto se velení rozhodlo vypsat soutěž na univerzální vozidla s jednotným základem.
- Soutěž v roce 1940 vyhrála společnost Chrysler a jedna z jejích značek Dodge úspěšně nabídla svůj 3/4 t automobil WC-54.
- Když Dodge zahájil sériovou výrobu vozů pro armádu, tak musel zcela přerušit montáž civilních vozidel.
- Vozidlo WC se vyrábělo asi ve 14 různých ozbrojených i neozbrojených variantách.
- Tyto vozy měla ve výzbroji také Československá samostatná obrněná brigáda.
- Nástavbu sanitní skříně nedodával Dodge, ale společnost Wayne Corporation z Indiany. Nicméně jak samotný Dodge, tak Wayne zavedly pro ambulatní vozidlo několik úprav. Podvozek byl osazen měkčím pérováním s vyšším zdvihem pro větší pohodlí převážených pacientů.
- Zvýšená podlaha usnadňovala nakládání pacientů na nosítkách, na vnitřní straně přepážky bylo nainstalované topení pro přepravované pacienty a nastupování usnadňovaly sklápěcí schůdky.
- Celkom bylo vyrobeno přes 400 000 kusů.
- Francouzská armáda používala tyto sanitní vozy až do roku 1985.
Technické parametry:
- rozměry: délka 4,94 m, šířka 1,97 m, výška 2 29 m
- pohotovostní hmotnost 2 685 kg
- pohonná jednotka benzínový 6 válcový motor 3,8 L Chrysler T214 o výkonu 70,1 kW
- počet rychlostí 4 vpřed + 1 vzad
- maximální rychlost 87 km/h
- objem palivové nádrže 136 l
- spotřeba paliva 35,3 l/100km
- dojezd až 386 km
- brodivost 0,86 m
- posádka zdravotník + zdravotník-řidič
- kapacita 4 ležící, nebo 7 sedících osob
Ze vzpomínek amerického medika George Andersona:
"Dodge bylo jednoduché auto. Poradilo si v každém terénu, nebo blátě. Když se mi něco pokazilo, tak na opravu většinou stačil kámen a kousek drátku. Pancéřová ochrana nebyla žádná a když se kolem střílelo, tak jsme koukali co nejdříve zmizet."
Návod na sestavení