Obrázky ve větším rozlišení si můžete prohlédnout v sekci soubory a odkazy.
Víte, že:
- Prototyp označený XH-40 poprvé vzlétl 22. října 1956.
- Z původního názvu stroje HU-1 vznikla přezdívka ,,Huey" a proto byl později přejmenován přehozením písmen na UH-1. Oficiální název Iroquois se nikdy neujal.
- Vůbec první vrtulník společnosti Bell navržený konstruktérem Arthurem Youngaem vzlétl již v roce 1943.
- Celkem bylo v různých verzích tohoto nejúspěšnějšího vrtulníku vyrobeno více než 16 000 ks.
- ,,Huey" byl první vrtulník vybavený turbínou místo pístového motoru.
- Verze HU-1A byla vybavena zdvojeným řízením a přístroji pro let ,, poslepu".
- Vrtulníky Bell byly vyrobeny v mnoha verzích a s rozmanitou výzbrojí a za zmínku určitě stojí stoj Killer Hawky vybavený xenonovým pátracím světlem o vysokém výkonu pro noční vyhledávání nepřátel kolem základny.
- Americké letectvo si později vynutilo výrobu verze F s výkonnějším motorem GE T58.
- Vrtulníky vyráběla pod licencí také japonská společnost Fuji jako UH-1J.
- Některé stroje byly vybaveny francouzskými raketami SS-11, které na cíl naváděl operátor pomocí joystiku, ale přesnost střelby byla velmi nízká.
- Více než 4000 ks bylo zničeno během vietnamské války.
Technické parametry:
- posádka 2 (převoz až 9 osob)
- hmotnost prázdného stroje 1720 kg
- maximální vzletová hmotnost 3266 kg
- délka trupu 12,08 m, průměr rotoru 13,41 m
- motor Lycoming T53-L-II Turboshaft o výkonu 820 kW
- cestovní rychlost 177 km/h
- maximální rychlost 204 - 227 km/h
- stoupání 10,7 m/s
- dostup 4389 m
- výzbroj 3x rotační kulomet ráže 7,62 mm M134 Minigun
- objem palivových nádrží 522 l
Návod na sestavení