Polský stíhací letoun LIM-1 (MIG-15) COBI 5822 - Cold War
výrobce:
COBI
katalogové číslo:
COBI-5822
EAN:
5902251058227
dostupnost:
Skladem-ihned k odeslání (4 ks)
cena bez DPH:
727 Kč
879 Kč
Víte, že:
S konstrukcí zcela nového proudového Sovětského letadla výrazně pomohly kořistní plány Focke-Wulfu Ta 183 zabavené v německých továrnách na konci druhé světové války.
Největším problémem pro konstruktéry MIGu byl v počátcích výroby proudových letadel motor. Sověti nejdříve zkoušeli zdokonalit původní německé motory BMW 003, ale tyto pokusy nebyly příliš úspěšné. Nakonec musel MIG požádat tehdejšího vůdce J. Stalina, aby se pokusil zakoupit britskou licenci od společnosti Rolls-Royce. Historické záznamy uvádějí, že na tuto žádost Stalin odpověděl ,,Který blázen by nám prodal licenci na výsledek tajného výzkumu". O to větší bylo pro Ruskou delegaci překvapení, když jim Britský ministr obchodu Sir Staffard Cripps jeden kus prodal. Motor byl přepraven do Sovětského svazu, rozebrán a zkopírován.
Společnost Rolls-Royce se následně pokoušela o soudní vyrovnání v hodnotě 207 milionu Liber, ale od Sovětského svazu žádné peníze nikdy nedostala.
MIG-15 z konstrukční kanceláře Mikojan-Gurevič vzlétl poprvé z Nižnenovgorodského podnikového letiště 30. prosince 1947.
Prvního ostrého nasazení se MIG-15 dočkal v roce 1950 na konci občanské války v Číně a následně během Války v Koreji, kde zpočátku stíhač neměl konkurenci.
Vzdušná nadvláda MIGů skončila až příchodem pokročilejších verzí amerických letadel F-86 Sabre během bojů v obávané oblasti nazývané "Alej Migů".
Od roku 1951 byl MIG-15 vyráběn licenčně v polské továrně WSK Mielec jako Lim-1.
Stíhačky MIG-15 sloužily v mnoha armádách Varšavské smlouvy až do konce 70. let, kdy už byly beznadějně zastaralé.
Dnes provozuje letku MIG-15 už jen Severní Korea.
Jakkoli byl MIG-15 dobrým letadlem, měl i jednu zásadní vadu. Při prutkém přidání plynu došlo k ,,utržení plamene", tedy motor zkrátka zhasnul. Tato situace se stávala nováčkům, ale také zkušeným pilotům ve stresové situaci. Pozdější úpravy tento problém odstranily.
V různých verzích bylo vyrobeno více než 18 000 ks.
Technické parametry:
rozměry: rozpětí křídel 10,08 m, délka 10,1 m, výška 3,7 m
hmotnost 3 681 kg
maximální vzletová hmotnost 6 038 kg
pohonná jednotka proudový motor LIS-1 o tahu 22,26 kN
maximální rychlost 1 076 km/h
stoupavost 51,2 m/s
dostup 15 500 m
dolet 1 920 km
objem palivových nádrží 1 460 l
výzbroj kanón N-37 ráže 37 mm (40 nábojů) + 2x kanón NS-23 ráže 23 mm (2x80 nábojů) a až 500 kg řízených, nebo neřízených raket