Polský stíhací letoun LIM-5 (MIG-17F) COBI 5824 - Cold War
výrobce:
COBI
katalogové číslo:
COBI-5824
EAN:
5902251058241
dostupnost:
Skladem-ihned k odeslání (1 ks)
cena bez DPH:
820 Kč
992 Kč
Víte, že:
Stíhač LIM-5, tedy vlastně MIG-17F byl vyráběm polským závodem WSK Mielec v licenci Mikojan-Gurevič od roku 1955.
Design MIGu-17 je založen na úspěšném předchůdci MIG-15, ovšem zásadním přepracováním prošla konstrukce křídel.
Vznikl tak silně vyzbrojený stíhač schopný letu za každého počasí.
Ačkoli byl motor Klimov VK-1 stejný s MIGem-15, přece jen tu jedna podstatná změna byla. Na ruském motoru byla poprvé použita funkce přídavného spalování.
Zalétání prvního prototypu však nebylo bez problémů. Již v únoru 1950 překonal sovětský pilot Ivan Ivaščenko na prototypu SI-01 rychlost 1114 km/h, ale při dalším letu došlo k fatálnímu selhání stroje a zkušební pilot zahynul.
Aniž by příčina tragédie byla řádně vyšetřena, bylo rozhodnuto pod tlakem nastupující nové generace amerických proudových letadel o zahájení sériové výroby.
Nakonec se MIG-17 stal velmi úspěšným letounem, kterým byly vyzbrojeny všechny země Varšavského paktu.
V několika zemích jako například v Angole, Mali, Mosambiku, Tanzánii a Severní Kreji složí MIG-17 dodnes.
S nástupem amerických nadzvukových bombardérů B-58 a FB-111 se MIG-17 stal zastaralým a postupně byl nahrazen strojem MIG-21, ale to už je jiný příběh.
Stroj s číslem trupu 1023 se nachází v krakovském muzeu polského letectva.
Technické parametry:
rozměry: rozpětí křídel 9,628 m, délka 11,36 m, výška 3,8 m
hmotnost 3 950 kg
maximální vzletová hmotnost 5 354 kg
pohonná jednotka proudový motor Klimov VK-1F o tahu 26,48 kN (33,15 kN s přídavným spalováním)
maximální rychlost 1 154 km/h
stoupavost 5 minut a 48 sekund do výšky 10 000 m
dostup 16 470 m
dolet 1 080 km
objem palivových nádrží 1 415 l
výzbroj kanón N-37D ráže 37 mm (40 nábojů) + 2x kanón NR-23 ráže 23 mm (2x80 nábojů) a až 500 kg řízených, nebo neřízených raket