Německá bitevní loď Gneisenau COBI 4835 - World War II
výrobce:
COBI
katalogové číslo:
COBI-4835
EAN:
5902251048358
dostupnost:
Skladem-ihned k odeslání (3 ks)
cena bez DPH:
2 996 Kč
3 625 Kč
Víte, že:
Stavba lodě byla v loděnici Deutche Werke zahájena 6. května 1935 a vznikla tak třída bitevních lodí Scharnhorst.
Hotová a vyzbrojená loď byla uvedena do služby 21. května 1938.
Německá Kriegsmarine plavidlo pojmenovala po pruském genarálovi Augustu von Gneisenau účastníka Napoleonských válek a bitvy u Waterloo.
Zkušenosti německého námořnictva z první světové války byly při stavbě lodě maximálně využity. Klínovitý tvar, velmi silné pancéřování a vysoká rychlost činila z křižníku obávaného protivníka.
Při přestřelkách na větší vzdálenost nepřátelské granáty klouzaly po šikmém pancéřování aniž by způsobily plavidlu jakoukoli škodu. Na kratší vzdálenosti již byla loď zranitelná, ale takovým střetů se snažila posádka za každou cenu vyhnout.
Gneisenau jako jedna z prvních válečných lodí vůbec byla vybavena rádiolokátorem FuMO 22, což se jí nakonec stalo vlastně také osudným.
Po úspěšných plavbách ve vodách severního Atlantiku v roce 1942 loď pod velením čerstvě jmenovaného kapitána Wolfganga Kählera plula do doků v Brestu na nezbytné opravy. Ze strachu z prozrazení při odvážném proplutí britsko-francouzským kanálem nařídil kapitán vypnout rádiolokátor a slepá loď tak nezaznamenala přítomnost spojeneckých plavidel, která oznámila polohu britské RAF. Bombardéry nakonec v samotném Brestu těžce poškodily Gneisenau a sesterskou loď Scharnhorts.
Poškozená loď byla odvlečena do Gottenhavenu, kde měla být opravena a přezbrojena, ale Hitler nepokojený s výkony Kriegsmarine přestal námořnictvu důvěřovat a opravy zastavil.
Slavná loď tak neslavně skončila na dně přístavu Gottenhaven, kde ji potopili sami Němci aby blokovala vjezd do přístavu.
Až do potopení v roce 1945 sloužilo na lodi celkem 5 kapitánů
Loď byla v roze 1947 vyzvednuta a sešrotována.
Technické parametry:
rozměry: délka 234,9 m, šířka 30 m, ponor 9,9 m
výtlak 38 700 tun
pancéřování boky 70-350 mm, hlavní paluba 50 mm, pancéřová paluba 20-105 mm, dělové věže 360 mm, velitelská věž 350 mm
pohonná jednotka 12x vysokotlaký kotel DeSchiMAG, 3x parní turbína Germania o výkonu 122 040 kW s přenosem síly na 3 lodní šrouby o průměru 4,8 m
maximální rychlost 57 km/h
dosah 11 500 km
výzbroj 9x kanón ráže 280 mm + 12x 150 mm + 14x 105 mm + 16x protiletadlový kanón ráže 37 mm a 10 x ráže 20 mm
torpáda 6x typ II ráže 533 mm
instalovaný letecký katapult pro průzkumná letadla Arado Ar 196