Víte, že:
- Konstruktér Sydney Camm započal s vývojem letadla již v polovině 30. let 20. století navzdory armádním úředníkům, kteří stále trvali na dvouplošné konstrukci.
- Po prvních letový zkouškách v listopadu 1935 bylo jasné, že vzniklo mimořádné letadlo vhodné pro manévrové souboje s jakýmkoli protivníkem.
- Jménem Hurricane pokřtil nové letadlo osobně král Eduard VIII.
- Sériová výroba Hurricanů začala v červnu 1936 a do roku 1944 bylo v různých verzích vyrobeno 14 533 ks.
- První 4 letadla byla zařazena do výzbroje 111. stíhací peruť RAF jako vánoční dárek 24. prosince 1937.
- Přeškolení pilotů na nové moderní stroje nebylo obtížné. Jedinou komplikací zpočátku byl zatahovací podvozek, který předchozí letadla RAF neměla a tak zprvu stávalo, že piloti na podvozek zapomněli a přistávali tzv. ,,na břicho".
- Letadla Hurricane byla neprávem zastíněna slavnějším Spitfirem i přesto, že Hurricany zničily 60% letadel Luftwaffe.
- Hurricany byla také vybavena 310. a 312. československá stíhací peruť RAF, které se významným způsobem společně s polskými letci účastnily bitvy o Británii.
- Více než 3 000 stíhačů bylo v rámci pomoci dodáno do Sovětského svazu, ale ruští piloti stroj nikdy pořádně nepřijali. Terčem kritiky bylo pancéřování a motory Merlin, které vyžadovaly citlivou a proškolenou pilotáž. Když se spojenci dotazovali na spokojenost s Hurricany, tak zbrojní komisař Yefimov taktně odpověděl: Letadlo je fajn, je z kovu. Kov je dobrý a jen tak neshoří". Sovětští piloti zkrátka potřebovali více ,,blbuvzdorné stroje".
Technické parametry:
- rozměry: rozpětí křídel 12,19 m, délka 9,83 m, výška 4,01 m
- prázdná hmotnost 2 606 kg
- vzletová hmotnost 3 020 kg
- pohonná jednotka motor Rolls-Royce Merlin MK II o výkonu 757 kW
- maximální rychlost 509 km/h
- cestovní rychlost 344 km/h
- maximální letová hladina 10 970 m
- stoupavost 8,5 m/s
- dolet 840 km
- kapacita nádrží 441 l
- výzbroj 8x kulomet Browning MG ráže 7,7 mm
- posádka 1 osoba
Josef František:
- Josef František byl pilot Československé armády 303. stíhací perutě, letecké eso bitvy o Británii se 17 sestřely.
- Očitý svědek a účastník bojů Josef Balejka potvrdil, že v září 1940 sestřelil 17 nepřátelských letadel z toho 11 během prvních tří týdnů.
- J. František se proslavil hned v první dny po obsazení Československého pohraničí, kdy před očima hlídkujících vojáků uprchl s letadlem do Polska.
- Je nutné popravdě poznamenat, že Josef František zrovna neoplýval úctou k nadřízeným, což ale byl společný znak všech výjimečných pilotů na všech stranách konfliktu.
- Nejdříve během napadení Polska plnil pozorovací úkoly na neozbrojeném letadle RWD-8 , ale takové lety nebyly pro Josefa Františka dostatečně dobrodružné a tak na palubu naložil ruční granáty, kterými úspěšně bombardoval německou kolonu.
- Po obsazení Polska uprchl přes Rumunsko do Francie a následně do Británie.
- Ve Velké Británii Josef František úspěšně napadal nad kanálem La Manche vracející se německá letadla. Tato strategie byla pozdě pojmenována ,,Františkova metoda".
- Josef František zahynul při návratu z hlídkového letu den po svých narozenínách 8. října 1940, když se zřítil se svým Hurricanem v Cuddington Way. Nehoda nikdy nebyla vysvětlena. Podle pamětníků byla na Františkovi delší dobu patrná únava z intenzivních bojů. Podle jiných zdrojů předváděl akrobacii nad domem své dívky a únava z bojů společně s únavou z narozeninového večírku vykonala své. Skutečnou příčinu se už asi nikdy nedozvíme.
- Josef František zemřel v pohých 26 letech, ale nesmazatelně patří do dlouhé rodiny československých hrdinů, kterým vděčíme za naši svobodu.
Zástupce velite 303. stíhací perutě o Josefu Františkovi:
,,Byl to pilot jaký ještě neexistoval před ním a již nebude existovat. Sám se pouštěl do boje s přesilou, létal sám, zákeřně přepadal Němce. Byl nejlepším střelcem, co stiskl spoušť na kulomety, to sestřelený Němec. Létal s láskou a odvahou, byl to největší hrdina v bitvě o Anglii."
Witold Zyborski
Návod na sestavení