Víte, že:
- Loď třídy Bismack byla slavnostně spuštěn na vodu 1. dubna 1939 za účasti vnučky admirále Tirpitze po kterém nese jméno.
- Ve své době šlo o největší bitevní loď na světě a prvenství jí vydrželo až do příchodu japonských lodí Jamato a Musashi.
- Od prvních dnů po zahájení stavby vnímala britská admiralita existenci lodě takové velikosti za extrémní nebezpečí.
- Nejdříve britové o skutečné velikosti neměli dostatek informací, jelikož oficiální německé zdroje uváděli v roce 1935 plánovaný výtlak 35 000 t, aby nebyla porušena Německo-Britská smlouva z konce první světové války. Skutečný výtlak však byl 52 600 tun.
- Když bylo spojencům jasné jaká stroj v loděnici Kriegsmarinewerfl vzniká, tak se snažili četnými nálety loď zničit ještě před jejím dokončením. Loď nálety poškozeny nebyla, ale došlo ke zpomalení prací.
- Jako chlouba německého námořnictva měl být Tirpitz vybaven tím nejlepším, co tehdejší průmysl dokázal nabídnout. Instalovány byly pátrací radary, dělostřelecké dálkoměry, střelecké radary, nebo pro pasivní ochranu odolné pancéřování ze speciální chrom-niklové ocele Wotan.
- V červnu 1941 byl Tirpitz nasazen v Baltském moři k zablokování bitevních lodí a zásobovacích konvojů vyplouvajících z Leningradu. Po ztrátě Bismarcku byla loď ,,uklizena" do bezpečí na přání samotného Hitlera do Norska, aby případná ztráta Tirpitze na bojištích v Atlantiku dále nezhoršovala morálku německých námořníků, kteří se dosud nesmířili s potopením Bismarcka
- Do Norska připlula loď v lednu 1942, kde byla zakotvena v dobře střeženém fjordu. Život posádky byl velmi monotóní a z důvodu neustálého nedostatku paliva nebylo možné ani pokračovat ve výcviku.
- Britové dokázali dešifrovat zprávy z přístroje Enigma a brzy znali přesnou polohu Tirpitze. Od této chvíle podniklo britské letectvo podniklo 12 operací za účelem eliminace bitevní lodě. Úspěšná byla až akce s názvem Operace Catechism.
- Bombardovací letadla se přiblížila k německé lodi 12. listopadu 1944 v 9:35 h. Letka 32 Lancasterů svrhla na Tirpitze 29 pum Tallboy a dosáhly dvou přímých zásahů. Zásahem do středu lodě došlo k zaplavení a náklonu. V 9:58h došlo k výbuchu a utržení dělové věže C, která i s celým mechanizmem vylétla do výšky 25 m nad hlavami námořníků opouštějících loď. Tirpitz se převrátil a zabodl do dna.
- V roce 1948 byl vrak lodě sešrotován a odstraněn.
Technické parametry:
- rozměry: délka 251 m, šířka 36 m, ponor 8,7 m
- výtlak 52 600 tun max.
- pohonná jednotka 12x vysokotlaký koter Wagner s přenosem výkonu na 3 turbíny Brown-Boveri o celkovém výkonu 121 MW
- maximální rychlost 30,8 uzlů
- dosah 16 400 km
- pancéřování: trup 320 mm, hlavní paluba 120 mm, dělové věže 380 mm
- výzbroj 8x dělo ráže 380 mm + 12x 150 mm + 16x 105 mm + 16x kanon ráže 37 mm a 20x ráže 20 mm + 8 torpédových výmetnic ráže 533 mm
- průzkumná letadla 4x Arado Ar 196 na dvou katapultech
Winston Churchill o bitevní lodi Tirpitz:
O přítomnosti Tirpitze v Trondheimu teď víme. Zničení nebo jen ochromení této lodi by bylo největší současnou událostí na moři. Žádný cíl nelze s Tirpitzem srovnávat. Je nyní bez protiletecké ochrany, kterou by měl v Brestu a kterou by mu poskytl domovský přístav. Stačí jej ochromit a nevrátí se zpátky do Německa. (…) Celosvětová námořní situace by se pak změnila a my bychom znovu získali převahu v Pacifiku“.
Návod na sestavení