Víte, že:
- Tank M4 Sherman byl vyráběn v mnoha verzích od roku 1942 až do roku 1945 v 6 různých amerických a britských továrnách.
- Kromě mnoha modifikací byl tank navíc vyráběn s hranatou (svařovanou), nebo oblou (odlévanou) korbou. Posádky upředňostňovali odlévanou verzi, protože věřily ve vyšší odolnost proti nepřátelským střelám. Tento fakt nebyl nikdy nezávisle ověřen.
- Poslední kusy byly z armády USA vyřazeny až v roce 1974.
- Celkem bylo Shermanů vyrobeno v různých verzích 49 234 ks z toho na verzi M4A3 připadá 1 690 ks.
- Kromě mnoha modernizací vznikaly i verze jako buldozer, pontonový nosič, vyprošťovací tank, odminovávač a plamenomet.
- Tank měl munici uloženou ve vodě s glykolem pro snížení rizika požáru v případě zásahu.
- Více tanků vyrobil pouze Sovětský svaz a to model T-34.
- Tanky Sherman měla ve výzbroji i Československá samostatná obrněná brigáda sestávající z mladých můžů, kterým se podařilo uprchnout před okupací.
- Tato obrněná brigáda na přelomu srpna a září 1944 vystřídala britskou skupinu při obléhání opevněného přístavu Dunkerque.
- Více než 4 000 ks bylo v rámci pomoci dodáno také do Sovětského svazu.
- U posádek Rudé armády byl tank velmi oblíbený pro vysokou spolehlivost. Ocelové pásy T-34 vydržely přibližně 2 500 km jízdy, zatím co ty pogumované na Shermanu více než dvojnásobek. Nicméně i Sherman měl slabá místa. Poklop řidiče se otevíral tak nešťastně, že při otáčení věže o něj mohla zavadit hlaveň kanónu a co následovalo, když 20 kg těžký poklop spadl na hlavu řidiče si asi umíte představit.
Technické parametry:
- délka 5,9 m (6,27 m s kanónem), šířka 2,62 m, výška 2,74 m
- hmotnost 30 255 kg
- síla čelního pancíře až 64 mm/47°
- pohon benzínový motor Ford GAA V8 o výkonu 298 kW
- 5 rychlostí vpřed + 1 vzad
- maximální rychlost 41,8 km/h
- objem palivové nádrže 660 litrů
- dojezd 209 km po silnici
- brodivost 0,91 m
- hlavní zbraň kanón M3 ráže 75 mm
- maximální dostřel 13 716 m
- doba otočení veže 360° 15 vteřin
- sekundární zbraň 1x kulomet Browning M2HB ráže 12,7 mm (300 nábojů) + 2x kulomet M1919A4 MG ráže 7,62 mm (4 750 nábojů každý)
- posádka 5 osob
Ze vzpomínek velitele sovětské 46. gardové tankové brigády plukovníka Dmitrije Fjodoroviče Lozi:
,,Další nevýhodou těchto pogumovaných pásů bylo, že na lehce zmrzlém povrchu tank klouzal jako tlustá kráva. Museli jsme kolem nich omotávat ostnaté dráty nebo cokoliv, co zvýšilo přilnavost. Později nám z Ameriky dodali i speciální bloky pásů s ostny. Celkem jich bylo pro každý tank čtrnáct. To ostatně dokládá jednu velmi pozitivní věc u amerických vozidel. Kdykoli Američané zjistili, že je na jejich tancích nevyhovujícího, velmi rychle zjednali nápravu a přišli s nějakým řešením."
Zajímá vás jaké to bylo učastnit se bojů v Evropě jako velitel tanku Sherman ?
Přesný až syrový popis událostí najdete v poutavé knize Shermany dobývají Evropu. Další informace najdete ZDE.
Návod na sestavení